Javascript must be enabled for the correct page display

Triple P: Internaliserend en externaliserend probleemgedrag bij kinderen, een systematische literatuurreview

Kat, Sharon (2022) Triple P: Internaliserend en externaliserend probleemgedrag bij kinderen, een systematische literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk Triple P, Sharon Kat (s3987078).pdf

Download (288kB) | Preview

Abstract

Bij het opgroeien van kinderen zijn vele ontwikkelingsveranderingen merkbaar. Sommige kinderen ervaren hierin problemen. Deze problemen kunnen zich uiten in zowel internaliserend als externaliserend probleemgedrag. De Triple P opvoedinterventie levert een bijdrage aan het voorkomen of verminderen van deze problematiek in kinderen. Ouders kunnen een belangrijke rol spelen in dit proces. Hoewel het aangetoond is dat Triple P ouderschapsvaardigheden verbetert en probleemgedrag verminderd, verschillen de effectgroottes per studie. Tevens is het niet duidelijk in welke mate kinduitkomsten verband houden met deze verbeterde opvoedvaardigheden. Dit is de reden dat het doel van deze systematische literatuurreview het analyseren hiervan is. De volgende onderzoeksvraag is hierbij geformuleerd: 'In hoeverre heeft de opvoedinterventie Triple P invloed op externaliserend en internaliserend probleemgedrag bij kinderen tot 16 jaar?'. Met de PRISMA-richtlijnen als basis, is er een totaal van 18 studies in deze review geïncludeerd. Deze zijn met elkaar vergeleken. Over het algemeen verbeteren de opvoedvaardigheden van ouders na de Triple P interventie. De interventie lijkt tevens effectief in het verminderen van externaliserend probleemgedrag bij kinderen. Voor het voorkomen of verminderen van internaliserend probleemgedrag is Triple P minder effectief. De participatie van vrouwen is in dit onderzoek groter dan de participatie van mannen. Ook bevat de meederheid van de studies Triple P niveau 4. Mogelijk vervolg-onderzoek kan zich richten op het verhogen van de participatie van mannen (vaders). Vervolgonderzoek zou zich tevens kunnen focussen op het onderzoeken van de andere niveaus van Triple P.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jul 2023 10:06
Last Modified: 24 Jul 2023 10:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2555

Actions (login required)

View Item View Item