Huis, Myrna (2023) De magie van de vroege jaren. Een longitudinaal onderzoek naar het verband tussen de ontwikkeling op babyleeftijd en het sociaal-emotioneel functioneren op kleuterleeftijd. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis_S4503138_versie1.pdf Download (599kB) | Preview |
Abstract
Om de ernstige gevolgen van sociaal-emotionele problemen te voorkomen, is het essentieel om deze problemen zo vroeg mogelijk te signaleren en passende interventies in te zetten. De sociaal-emotionele ontwikkeling staat niet los van de sensorische, cognitieve, communicatieve en motorische ontwikkeling. Bovendien neemt het bewijs toe voor het verband tussen de motorische ontwikkeling en sociaal-emotioneel functioneren op latere leeftijd. Deze bevindingen kunnen nieuwe inzichten bieden voor het vroegtijdig signaleren van voortekenen van (een verhoogd risico op) sociaal-emotionele problemen, bijvoorbeeld tijdens een bezoek aan het consultatiebureau. Het onderzoek richtte zich daarom op het verband tussen de ontwikkeling op babyleeftijd (2-12 maanden) en het sociaal-emotioneel functioneren op kleuterleeftijd (4-5 jaar). De ontwikkeling op babyleeftijd werd gemeten met de Standardized Infant NeuroDevelopmental Assessment (SINDA) en het sociaal-emotioneel functioneren van dezelfde kinderen werd op kleuterleeftijd gemeten met de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Hieruit bleek dat een achterstand in de ontwikkeling op babyleeftijd niet samenhangt met sociaal-emotionele problemen op kleuterleeftijd. In lijn met deze uitkomsten kon de ontwikkeling op babyleeftijd niet het sociaal-emotioneel functioneren op kleuterleeftijd voorspellen. Het effect van de aanwezigheid van een ziekte/aandoening bij het kind of bij een ouder/verzorger was daarbij minimaal. Op basis van deze bevindingen werd geconcludeerd dat er in de huidige onderzoekspopulatie (N = 697) geen duidelijk verband werd waargenomen tussen de ontwikkeling op babyleeftijd en het sociaal-emotioneel functioneren op kleuterleeftijd. Daarom lijkt dit onderzoek het signaleren van voortekenen van sociaal-emotionele problemen in een algemene populatie niet te ondersteunen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Lichtwarck-Aschoff, A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jul 2023 10:10 |
Last Modified: | 24 Jul 2023 10:10 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2559 |
Actions (login required)
View Item |