Javascript must be enabled for the correct page display

Longitudinal and Concurrent Associations Between Parental Mind-mindedness and Children’s Social Competence in the First Three Years of Life

Logemann, Floor (2023) Longitudinal and Concurrent Associations Between Parental Mind-mindedness and Children’s Social Competence in the First Three Years of Life. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Logemann_s2885905_Thesis.pdf

Download (608kB) | Preview

Abstract

Mind-mindedness (MM), de ouderlijke neiging om kinderen te zien als individuen met hun eigen gedachten en gevoelens, heeft herhaaldelijk longitudinale positieve associaties aangetoond met de ontwikkeling van verschillende sociale vaardigheden bij kinderen (bijvoorbeeld theory of mind). Weinig onderzoek is echter gedaan naar de directe associatie tussen MM en de praktische toepassing van deze vaardigheden in dagelijkse sociale interacties (oftewel sociale competentie). Dit onderzoek had als doel een beter begrip te verkrijgen van de rol van MM in de ontwikkeling van de sociale competentie van kinderen, door zowel de langdurige als gelijktijdige associaties tussen MM en de sociale competenties van kinderen te onderzoeken. Gepaste en niet-afgestemde MM werden geobserveerd tijdens ouder-kind interacties op 3 maanden (MM3) en 30 maanden (MM30), met participanten van de TRacking Adolescents’ Individual Lives Survey-The Next Generation (TRAILS NEXT) cohort. De sociale competenties van kinderen werden beoordeeld op 30 maanden (SOC30) door ouder rapportages. Hiërarchische meervoudige regressieanalyses toonden, in tegenstelling tot verwachtingen, een significant negatieve associatie tussen gepaste MM3 en SOC30. Geen significante bevindingen zijn gevonden voor de associatie tussen niet-afgestemde MM3 en SOC30, en het gelijktijdige effect van MM30 had geen extra impact bovenop het longitudinale effect van MM3. Hoewel de bevindingen van dit onderzoek voorzichtig geïnterpreteerd dienen te worden wegens beperkingen (zoals ontbrekende data), suggereren ze dat de associatie tussen MM en sociale competenties mogelijk niet zo direct is als de associatie tussen MM en specifieke sociale vaardigheden. Toekomstig onderzoek dient zich te richten op het onderzoeken van mediërende variabelen die mogelijk de (onverwachte) associatie tussen MM en sociale competentie kunnen verklaren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Sluiter-Oerlemans, A.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jul 2023 10:11
Last Modified: 24 Jul 2023 10:11
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2560

Actions (login required)

View Item View Item