Javascript must be enabled for the correct page display

Achter een Bureau of in de Buitenlucht: de Invloed van Binnen- en Buitenonderwijs op de Percepties van Intrinsieke Motivatie van Basisschoolleerlingen

Beek, Femke van (2023) Achter een Bureau of in de Buitenlucht: de Invloed van Binnen- en Buitenonderwijs op de Percepties van Intrinsieke Motivatie van Basisschoolleerlingen. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
s3900363_F_van_Beek_Bachelor_These.pdf

Download (365kB) | Preview

Abstract

Onderzoek in verschillende landen wijst uit dat buitenonderwijs een positieve invloed heeft op het ontwikkelen van sociale relaties, welzijn en academische prestaties van leerlingen. Ook motivatie van leerlingen wordt positief beïnvloed. Onder andere in Scandinavië is veel onderzoek gedaan naar de positieve invloeden van buitenonderwijs, echter is er niet veel bekend over de invloed van buitenonderwijs op Nederlandse scholen en leerlingen. In dit onderzoek (N=110) is de invloed van buitenonderwijs op de perceptie van intrinsieke motivatie onderzocht, aan de hand van een subschaal van de Intrinsic Motivation Scale (IMI) en vergeleken met het binnenonderwijs. Intrinsieke motivatie wordt nader toegelicht aan de hand van de Self-Determination Theory (SDT). Daarnaast is er gekeken naar het verschil tussen de perceptie van intrinsieke motivatie van jongens en meisjes in de twee verschillende onderwijsvormen. De resultaten bieden geen bewijs dat de perceptie van intrinsieke motivatie van leerlingen hoger is in de buitenles dan in de binnenles. Het directe effect van gender op intrinsieke motivatie is significant. Het interactie-effect van gender en buitenonderwijs op intrinsieke motivatie is niet significant. In vervolgonderzoek dient de steekproef uitgebreid te worden en het onderzoeksdesign zodanig aangepast te worden dat de perceptie van intrinsieke motivatie op verschillende tijdsmomenten gemeten wordt. Trefwoorden: Buitenonderwijs, Intrinsieke Motivatie, Genderverschillen, Self- Determination Theory, Intrinsic Motivation Scale

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Hebbink, P.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 24 Jul 2023 11:48
Last Modified: 24 Jul 2023 11:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2567

Actions (login required)

View Item View Item