Javascript must be enabled for the correct page display

Geslachtsverschillen in de factoren die bijdragen aan herstel van suïcidaliteit onder jongeren en jongvolwassenen: een scoping review

Klieverik, Megan D. (2023) Geslachtsverschillen in de factoren die bijdragen aan herstel van suïcidaliteit onder jongeren en jongvolwassenen: een scoping review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorwerkstuk, Megan Klieverik (S4357604).pdf
Restricted to Repository staff only

Download (768kB)

Abstract

Zelfmoord is tegenwoordig doodsoorzaak nummer één onder jongeren tussen de 15 en 20 jaar in Nederland. Het aantal pogingen tot suïcide blijft stijgen. Dit is alarmerend omdat een eerdere poging de grootste risicofactor is voor een nieuwe suïcidepoging. Meer jonge mannen sterven door suïcide, terwijl meer jonge vrouwen nadenken over een suïcidepoging. Er is beperkt onderzoek gedaan naar herstelfactoren en of deze verschillen tussen mannen en vrouwen. Het doel van deze studie was om meer inzicht te krijgen in de herstelfactoren bij mannen en vrouwen, zodat dit als psychologische buffer kan dienen tegen aanhoudende suïcidaliteit. Negentien studies werden geïncludeerd in deze scoping review. In totaal namen 3573 deelnemers in de leeftijd van 7 tot 30 jaar deel aan de geïncludeerde studies. Er zijn verschillende helpende factoren gerelateerd aan herstel van suïcidaliteit. De thema's die bijdragen aan herstel van suïcidaliteit zijn formele en informele steun, copingvaardigheden en enkele andere persoonlijke factoren. Er kan echter geen antwoord worden gegeven op de vraag welke factoren specifiek nuttig zijn voor mannen en vrouwen. Meer onderzoek naar beide seksen afzonderlijk is nodig zodat de klinische praktijk hier beter op kan aansluiten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Gijzen, M.W.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jul 2023 11:50
Last Modified: 24 Jul 2023 11:50
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2568

Actions (login required)

View Item View Item