Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van coördinatie in de relatie tussen motorische vaardigheden en technische leesvaardigheid bij leerlingen van groep 4 en groep 6 van het regulier onderwijs

Schipper, Mariska (2023) De rol van coördinatie in de relatie tussen motorische vaardigheden en technische leesvaardigheid bij leerlingen van groep 4 en groep 6 van het regulier onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis definitief.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

In meerdere onderzoeken is aangetoond dat er een relatie bestaat tussen motorische vaardigheden en technische leesvaardigheid bij kinderen. De oorsprong van deze relatie kan belangrijk zijn voor vroegsignalering bij risicoleerlingen. In huidig onderzoek is onderzocht wat de rol van coördinatie is in de relatie tussen motorische vaardigheden en technische leesvaardigheid. Bij 109 leerlingen (55 meisjes; 50.5%) van groep 4 (n = 43; 39.4%) en groep 6 van het regulier Nederlands basisonderwijs is data verzameld met betrekking tot motorische vaardigheden (Movement Assessment Battery for Children-2), leesvaardigheden (Een-Minuut-Test, Klepel-R, Fonemische Analyse Test-R, Continu Benoemen en Woorden Lezen) en coördinatie (Vingertiktaak). Pearson’s correlaties toonden geen significante correlaties tussen coördinatie en technische leesvaardigheid en tussen coördinatie en motorische vaardigheden. De regressieanalyses toonden aan dat coördinatie geen significante voorspeller was in de relatie tussen motorische vaardigheden en technische leesvaardigheid. De regressieanalyses toonden echter wel aan dat coördinatie een significante voorspeller is voor technische leesvaardigheid in de totale steekproef. Ditzelfde resultaat is gevonden voor de subgroep meisjes. De resultaten suggereren dus dat coördinatie een voorspeller kan zijn voor de technische leesvaardigheid, maar mogelijk is dit alleen het geval bij meisjes. Verder onderzoek is nodig om de rol van coördinatie in de relatie tussen motorische vaardigheden en technische leesvaardigheid te begrijpen en om praktische aanbevelingen te kunnen geven.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Houwen, S. and de Groot, Y.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jul 2023 11:51
Last Modified: 24 Jul 2023 11:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2570

Actions (login required)

View Item View Item