Javascript must be enabled for the correct page display

Meetinstrumenten voor de communicatie- en taalontwikkeling onder de loep: Een systematisch literatuuronderzoek naar de mate waarin bestaande meetinstrumenten voor de communicatie- en taalontwikkeling geschikt of aanpasbaar zijn voor kinderen met een visuele beperking (0-4 jaar)

Schotanus, Wytske (2023) Meetinstrumenten voor de communicatie- en taalontwikkeling onder de loep: Een systematisch literatuuronderzoek naar de mate waarin bestaande meetinstrumenten voor de communicatie- en taalontwikkeling geschikt of aanpasbaar zijn voor kinderen met een visuele beperking (0-4 jaar). Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Wytske Schotanus S3224910.pdf

Download (732kB) | Preview

Abstract

Bij veel kinderen met een visuele beperking (VB) is de communicatie- en taalontwikkeling verstoord of vertraagd. Volgens de bestaande literatuur zijn er geen geschikte meetinstrumenten om de communicatie- en taalontwikkeling van kinderen met een VB (0-4 jaar) in kaart te brengen, waardoor het bieden van ondersteuning lastig is. Er is een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd naar de mate waarin bestaande meetinstrumenten geschikt of aanpasbaar zijn voor kinderen met een VB. Achttien studies zijn geïncludeerd, waarin 29 meetinstrumenten beschreven zijn. Er zijn zowel oudervragenlijsten als tests voor het kind gevonden. Dit onderzoek toont aan dat er wel geschikte oudervragenlijsten zijn, maar dat de meeste tests voor het kind ongeschikt zijn, omdat deze visueel materiaal gebruiken. Wel zijn alle tests voor de communicatie aanpasbaar met tactiel spelmateriaal of een vervangende oudervragenlijst. Daarentegen zijn de tests voor het taalbegrip en de taalproductie niet aanpasbaar voor blinde kinderen, omdat hierbij plaatjes gebruikt worden. Deze zijn wel aanpasbaar voor slechtziende kinderen, door vergrote of tactiele plaatjes en plaatjes met opvallende, contrasterende kleuren en duidelijke contouren te gebruiken. De beschreven aanpassingen bieden meteen handvatten voor de praktijk en op de langere termijn ook aanknopingspunten voor de ontwikkeling van een nieuw meetinstrument. Het nieuwe meetinstrument zou in ieder geval mogelijkheden moeten bieden om het taalbegrip en de taalproductie direct bij blinde kinderen te meten, dynamisch moeten zijn, geschikt moeten zijn voor evaluatie en een goede methodologische kwaliteit moeten hebben, omdat dit momenteel niet goed mogelijk is, maar wel erg belangrijk is.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Menninga, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jul 2023 11:54
Last Modified: 24 Jul 2023 11:54
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2576

Actions (login required)

View Item View Item