Javascript must be enabled for the correct page display

Toegepast psychologen in het basisonderwijs, Samenwerking tussen leerkrachten en toegepast psychologen

Veenstra, Jolien (2023) Toegepast psychologen in het basisonderwijs, Samenwerking tussen leerkrachten en toegepast psychologen. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
Definitieve versie these Jolien Veenstra.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (644kB)

Abstract

Uit onderzoek blijkt dat acht procent van de reguliere basisschoolleerlingen extra ondersteuning nodig heeft. Leraren geven aan dat zij deze hulp niet altijd kunnen bieden. In 2014 is de wet ‘passend onderwijs’ ingevoerd. Een van de hoofddoelen van deze wet is het realiseren van passend onderwijs voor iedere leerling door een samenwerking van het onderwijs en andere sectoren. In deze these wordt onderzoek gedaan naar de samenwerking tussen toegepast psychologen (TP’ers) en leerkrachten. TP’ers worden ingezet om de kloof tussen de behandelkamer van een behandelaar en het klaslokaal te overbruggen. Dit vraagt om een goede samenwerking tussen leerkrachten en TP’ers. Aspecten die bijdragen aan een succesvolle samenwerking zijn o.a. het hebben van een gedeelde visie, een heldere verdeling van verantwoordelijkheid en rollen, deskundigheid en gezamenlijke professionalisering, communicatie, onderling vertrouwen, zicht op kwaliteit, periodieke evaluatie en werkwijze en praktische randvoorwaarden. Zes TP’ers, drie leerkrachten en een intern begeleider zijn geïnterviewd om de wijze van samenwerking en hun ervaringen hierover in kaart te brengen. Er blijkt een relatief vaste structuur te zijn bij de trajecten van TP’ers. Leerkrachten en TP’ers zijn over het algemeen (zeer) tevreden over de samenwerking. Leerkrachten hechten vooral veel waarde aan praktische aspecten van een samenwerking, zoals goede communicatie en uitvoerbare aanbevelingen. TP’ers hechten naast praktische aspecten veel waarde aan onderliggende aspecten van een samenwerking, zoals een gedeelde visie en onderling vertrouwen. Een positief ervaren samenwerking draagt bij aan een beter begrip van de ondersteuningsbehoefte van een leerling en passende begeleiding van leerkrachten. Dit draagt bij aan het (eerder) behalen van doelen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Other [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jul 2023 11:55
Last Modified: 24 Jul 2023 11:55
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2577

Actions (login required)

View Item View Item