Javascript must be enabled for the correct page display

"En toen zat ik thuis"

Wassenaar, Sacha (2023) "En toen zat ik thuis". Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Wassenaar_S5361745_thesis.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek, genaamd ‘En toen zat ik thuis’, is een kwalitatief onderzoek naar persoonlijke verhalen van en over kinderen die langdurig niet naar school gaan. Ondanks voortdurende inspanningen van de Nederlandse overheid en onderwijsdiensten neemt het aantal thuiszittende kinderen toe. Er is behoefte aan een andere aanpak, omdat eerdere strategieën niet effectief waren. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te verkrijgen in de thema’s die naar voren komen uit persoonlijke verhalen van zorg- en onderwijs-professionals, onderwijsconsulenten, ouders en jongeren die te maken hebben (gehad) met thuiszitters. De onderzoeksmethode bestond uit 45 semigestructureerde verhalende interviews met zorg- en onderwijs-professionals, onderwijsconsulenten, ouders en jongeren. Aan de hand van een thematische analyse zijn de belangrijkste thema’s geïdentificeerd. Uit het onderzoek is gebleken dat de impact op alle betrokkenen sterk uiteenloopt. Ook wordt soms over jongeren en hun traject beslist, zonder hen te kennen, te zien of naar hen te luisteren. Daarnaast is goede samenwerking en communicatie tussen professionals onderling, en tussen professionals enerzijds en ouders en de jongeren anderzijds essentieel. Verder is er behoefte aan regie, maar volgens de respondenten toont in veel situaties niemand het benodigde lef om keuzes te maken. De decentralisatie van taken, regels en financiën brengt problemen met zich mee. Er zijn grote verschillen in de uitvoering tussen gemeenten en professionals oefenen een verhoogde druk uit op studenten. Bovendien hebben thuiszittende kinderen te maken met vertragingen zoals wachtlijsten in de zorg en vol-verklaringen in het onderwijs. Ook wordt er een gebrek aan maatwerk ervaren. Daarnaast ervaren professionals een tekort aan eigen kennis en expertise in het onderwijs. Tot slot werken de protocollen elkaar tegen en draait alles hierin om samenwerking met ketenpartners en wordt er niet out of the box gedacht. Er zijn drie overeenkomsten gevonden in dit onderzoek. Namelijk het niet bestaan van ‘dé thuiszitter’, het zien, ervaren of voelen van machteloosheid en de noodzaak van passend onderwijs. Sommige ervaringen en behoeften zijn uniek voor één groep respondenten. Zorg- en onderwijs-professionals zijn op zoek naar een regiehouder, goede samenwerking en eigen kennis. Daarnaast zijn onderwijsconsulenten gemotiveerd om de casus in beweging te krijgen en op te lossen. Ouders ervaren stigmatisering en vinden dat er niet geluisterd wordt. Tot slot voelen jongeren zich gelabeld en ook zij ervaren dat er niet naar hen geluisterd wordt. Door de persoonlijke verhalen kan de situatie van thuiszitters beter worden begrepen. De bevindingen zijn inzetbaar voor het ontwikkelen van een effectievere aanpak van herstel en preventie voor de jongeren. Trefwoorden: thuiszitters, persoonlijke verhalen, thematische analyse

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Batstra, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jul 2023 12:03
Last Modified: 24 Jul 2023 12:03
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2583

Actions (login required)

View Item View Item