Javascript must be enabled for the correct page display

De sleutel tot succesvol geïntegreerd onderwijs

Groote, Lineke, de (2021) De sleutel tot succesvol geïntegreerd onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Lineke de Groote s2293811 definitieve versie Masterthesis.pdf

Download (660kB) | Preview

Abstract

Inclusief onderwijs wordt steeds meer gerealiseerd in het Nederlandse onderwijs. Eén van de stappen tot inclusief onderwijs is verschillende vormen van speciaal onderwijs, bij voorkeur met het regulier onderwijs samen, op één locatie, wat een geïntegreerde onderwijsvoorziening wordt genoemd. Uit onderzoek blijkt dat een goede samenwerking tussen de leerkrachten en ondersteuners van belang is om dit succesvol te laten zijn. In Nederland is echter nog weinig aandacht geweest voor deze samenwerking in onderzoek. Het doel van dit onderzoek is het in kaart brengen wat de samenwerking tussen leerkrachten en ondersteuners binnen een geïntegreerde onderwijsvoorziening beïnvloedt. Door middel van een mixed-method onderzoek is allereerst de waardering van de leerkrachten van de samenwerking met ondersteuners onderzocht en vervolgens zijn de bevorderende en belemmerende factoren binnen deze samenwerking beschreven. Hiervoor hebben 40 leerkrachten een vragenlijst ingevuld, van wie 13 leerkrachten en 13 ondersteuners geïnterviewd zijn. De vragenlijsten zijn vervolgens geanalyseerd met behulp van beschrijvende statistiek. De samenhang met relevante achtergrondvariabelen (leeftijd, aantal jaren werkervaring en het wel of niet werken met een gemengde klas) zijn onderzocht middels non-parametrische toetsen. De semigestructureerde interviews zijn thematisch geanalyseerd. Uit de resultaten is gebleken dat leerkrachten de samenwerking met ondersteuners zeer positief waarderen. Ook blijkt uit de resultaten dat communicatie en de onderlinge match de belangrijkste factoren zijn voor een goede samenwerking. Daarnaast zijn expertise en de organisatie van een school ook benoemd als belangrijke factoren. Om de samenwerking te optimaliseren is het van belang in te zetten op deze factoren. Tot slot wordt geadviseerd vervolgonderzoek te doen naar de waardering van de samenwerking met leerkrachten door ondersteuners en het perspectief van de leerlingen en ouders op de effectiviteit van de samenwerking.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Boer, A.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jan 2022 10:31
Last Modified: 03 Jan 2022 10:31
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/26

Actions (login required)

View Item View Item