Javascript must be enabled for the correct page display

Normaliseren in de jeugdhulp: de visies en ervaringen van jeugdverpleegkundigen ten aanzien van normaliseren.

Riem, Femke (2022) Normaliseren in de jeugdhulp: de visies en ervaringen van jeugdverpleegkundigen ten aanzien van normaliseren. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie Femke Riem 2958104 - Definitieve versie .pdf

Download (521kB) | Preview

Abstract

Sinds 2015 is de jeugdwet van kracht. Eén van de doelen van de jeugdwet is demedicaliseren, ontzorgen en normaliseren. Er is echter nog weinig onderzoek gedaan naar normaliseren in de jeugdhulp. Het hoofddoel van dit onderzoek was inzicht te krijgen in de visies en ervaringen van jeugdverpleegkundigen ten aanzien van het normaliseren van emotionele- en gedragsproblemen bij jongeren. Daarnaast was het doel te onderzoeken welke factoren belemmerend of helpend zijn voor normaliseren. Tien jeugdverpleegkundigen werkzaam bij de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland hebben deelgenomen aan dit onderzoek. Er is gebruik gemaakt van semigestructureerde interviews. Deze interviews zijn vervolgens getranscribeerd en gecodeerd, waarna er een thematische analyse is uitgevoerd door twee onderzoekers. Op basis hiervan werd de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid door middel van Cohen’s Kappa berekend (k=0.78). Er bleek onder de geïnterviewde jeugdverpleegkundigen geen eenduidig beeld te zijn ten aanzien van normaliseren. Het grootste deel van de participanten vat het op als het onderscheid kunnen maken tussen normaal en niet normaal gedrag. Als belemmerende factoren bij normaliseren werden genoemd: ouders die een verklaring zoeken voor gedrag, de veeleisende maatschappij en sociale media, onzichtbaarheid en een haperende samenwerking met het sociaal wijkteam, de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) en scholen. Als helpende factoren noemden participanten: kennis, ervaring, korte lijnen en zichtbaarheid. Vervolgonderzoek kan zich richten op hoe normaliseren binnen andere organisaties of gemeenten gefaciliteerd wordt. Ook kan vervolgonderzoek interviews afnemen bij leerkrachten of ouders, om te analyseren welke visies en ervaringen zij hebben ten aanzien van normaliseren. Aanbevelingen voor de praktijk zijn het terugbrengen van de GGD-spreekuren op scholen, het versterken van de samenwerking, en het (verplicht) aanbieden van trainingen en cursussen ten aanzien van normaliseren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Batstra, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Mar 2022 12:37
Last Modified: 02 Mar 2022 12:37
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/260

Actions (login required)

View Item View Item