Koelma, Danni (2023) How (bio)medical is TikTok? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthese Orthopedagogiek - Definitief 07-07 - S5335965 - D.Koelma.pdf Download (541kB) | Preview |
Abstract
Inleiding Eén op de tien jongeren in Nederland kampt met een depressie. Deze hoge prevalentie is mogelijk een gevolg van hoge en onrealistische verwachtingen vanuit de maatschappij en jongeren zelf, waardoor gevoelens van somberheid optreden. Er is bekend dat er in de geestelijke gezondheidszorg veel sprake is van het medicaliseren van psychische aandoeningen, waardoor deze klachten veelal bestempeld worden met de classificatie depressie. Dit heeft veelal te maken met de (bio)medische visie waarmee zorgprofessionals worden opgeleid, waarin weinig aandacht is voor de maatschappelijke factoren en vooral de focus wordt gelegd op het probleem binnen het individu. Aan deze (bio)medische visie op psychische aandoeningen zitten enkele nadelen, zoals een afname in zelf-effectiviteit, stigmatisering en het niet altijd kunnen bieden van een passende oplossing. Aangezien jongeren veel te vinden zijn op sociale media platforms, zoals TikTok, en een erg beïnvloedbare groep zijn, is het relevant om te onderzoeken in hoeverre jeugdigen op TikTok een (bio)medisch perspectief hanteren op depressie. Methode Dit is onderzocht door middel van een kwalitatieve snapshot studie met een kwalitatieve inhoudsanalyse van honderd TikToks. Deze TikToks zijn door middel van een gemakssteekproef verzameld en geanalyseerd aan de hand van de kenmerken van een (bio)medisch model vanuit de literatuur. Daarnaast is er gekeken naar welke alternatieve perspectieven of combinaties van perspectieven er onder jongeren gehanteerd worden, welke zijn opgesteld tijdens het analyseren van de data. Resultaten In totaal zijn er honderdvijftig passages gecodeerd in de video’s, waarvan 63 vielen onder het concept-driven codeerschema en 87 onder het data-driven codeerschema. De meest voorkomende code is Alternatieve (bio)medische oorzaken waarin er verwezen wordt naar oorzaken van depressie die niet beschreven staan in de literatuur, maar wel passend zijn bij een (bio)medisch perspectief. Conclusie Jeugdigen benoemen veelal (bio)medische oorzaken en oplossingen voor depressies. Het belangrijkste kenmerk hiervan is een individueel gerichte visie op depressie. Een aantal beperkingen in deze studie waren dat een aantal video’s niet kon worden gebruikt in de data-analyse, omdat er niet af te leiden was van de inhoud of er sprake was van een (bio)medische visie. Vervolgonderzoek waarin diepte-interviews gehouden worden met jeugdigen is wenselijk om te kunnen vaststellen in hoeverre en waarom jeugdigen een (bio)medisch perspectief hanteren op depressie.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Dijk, E.L. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jul 2023 08:58 |
Last Modified: | 25 Jul 2023 08:58 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2607 |
Actions (login required)
View Item |