Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van de Tweetalige Digitale Prentenboeken van Bereslim op de Nederlandse Taalontwikkeling van Jonge Vluchtelingenkinderen

Heeres, Nina (2022) De Invloed van de Tweetalige Digitale Prentenboeken van Bereslim op de Nederlandse Taalontwikkeling van Jonge Vluchtelingenkinderen. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese_Nina Heeres_s3768856.pdf

Download (438kB) | Preview
[img] Text
Mail van University of Groningen - Inzending van_ Nina Heeres _ opleiding_ Ontwikkelingspsychologie (O).pdf
Restricted to Registered users only

Download (98kB)

Abstract

Onderzoek laat zien dat het betrekken van de moedertaal (eerste taal) helpt tijdens het leren van een nieuwe taal (tweede taal) in het onderwijs. Voor jonge vluchtelingenleerlingen is het daarom belangrijk om de eerste taal te betrekken in het onderwijs zodat ze de tweede taal beter leren. Weinig leerkrachten in het nieuwe land spreken echter de eerste taal van deze kinderen, waardoor andere hulpmiddelen gebruikt moeten worden. Een voorbeeld van een dergelijk hulpmiddel zijn de digitale prentenboeken van Berenslim voor tweetalige Arabisch-Nederlandse kinderen. Aan de hand van een Arabische hulpknop kunnen de kinderen delen van de Nederlandse digitale prentenboeken terug luisteren in het Arabisch. In dit onderzoek zal ten eerste het verband onderzocht worden tussen het niveau Nederlands taalbegrip van de kinderen en het gebruik van de Arabische knop. Verder zal het verband tussen het gebruik van de Arabische knop en de leeropbrengst van de prentenboeken worden gemeten. Als laatste zal er ook worden gekeken naar het verband tussen het niveau Nederlands taalbegrip en de leeropbrengst van de prentenboeken. Om deze verbanden te meten zijn Kendalls Tau (N=26) correlaties berekend. Uit de resultaten kwam een significant positief verband tussen het Nederlands taalbegrip en het gebruik van de Arabische knop, geen verband tussen het gebruik van de Arabische knop en de leeropbrengst en geen verband tussen het Nederlands taalbegrip en de leeropbrengst. De knop heeft dus niet het verwachte effect gehad op de leeropbrengst van de tweetalige Arabisch-Nederlandse kinderen en zal nog verder ontwikkeld en verbeterd moeten worden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Leeuwestein, H.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Developmental Psychology (DP) [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 04 Mar 2022 11:26
Last Modified: 04 Mar 2022 11:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/261

Actions (login required)

View Item View Item