Javascript must be enabled for the correct page display

Zijn bi+ jongeren mentaal gezonder wanneer zij opener zijn over hun seksuele oriëntatie? Een kwantitatief onderzoek naar de samenhang tussen openheid over eigen seksuele oriëntatie en een positieve mentale gezondheid van bi+ jongeren en de modererende rol van sociale steun

Baardewijk, Britt, van (2023) Zijn bi+ jongeren mentaal gezonder wanneer zij opener zijn over hun seksuele oriëntatie? Een kwantitatief onderzoek naar de samenhang tussen openheid over eigen seksuele oriëntatie en een positieve mentale gezondheid van bi+ jongeren en de modererende rol van sociale steun. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis - B. van Baardewijk - S5368073.pdf

Download (451kB) | Preview

Abstract

Er is nog weinig bekend over hoe het met de mentale gezondheid van bi+ jongeren staat, wanneer zij meer openheid tonen over hun seksuele oriëntatie en wat de rol van sociale steun hierin betekent. De neiging om de wereld in te delen in heteroseksueel óf homoseksueel leidt ertoe dat biseksualiteit vaak onzichtbaar blijft, waardoor we weinig weten over de unieke ervaringen van bi+ personen. De bi+ groep heeft een kwetsbare positie in de maatschappij en zij hebben een verhoogd risico op mentale gezondheidsproblemen. Het doel van dit onderzoek is het inzichtelijk maken of er bij bi+ jongeren (16-25 jaar) een samenhang is tussen openheid over eigen seksuele oriëntatie en een positieve mentale gezondheid en of deze samenhang verschilt voor verschillende waarden van sociale steun. Voor het huidige onderzoek is gebruik gemaakt van recent verzamelde data, aan de hand van een cross-sectioneel kwantitatief design. Er is een regressieanalyse uitgevoerd met ‘mentale gezondheid’ (als uitkomst) en ‘openheid over seksuele oriëntatie’ (als voorspeller). Vervolgens is een moderatieanalyse gedaan met ‘sociale steun’ (als moderator). Uit de regressieanalyse bleek dat meer openheid van bi+ jongeren samenhangt met een betere mentale gezondheid. Daarnaast is geen bewijs gevonden dat de samenhang verschilt voor verschillende waarden van sociale steun. Het hebben van accepterende omgeving lijkt een belangrijk startpunt voor een bi+ jongere om open te kunnen zijn en zich mentaal gezond te voelen. Aanbevolen wordt om in een vervolgonderzoek aandacht te hebben voor het al dan niet hebben van een accepterende omgeving wanneer de bi+ jongere zich bevindt in een religieuze gemeenschap en welke gevolgen dit heeft op de mentale gezondheid. Sleutelwoorden: bi+ jongeren, openheid over eigen seksuele oriëntatie, mentale gezondheid, sociale steun

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Baams, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jul 2023 10:07
Last Modified: 25 Jul 2023 10:07
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2611

Actions (login required)

View Item View Item