Javascript must be enabled for the correct page display

Het coderen van regulatie tijdens talent momenten binnen het hoger onderwijs; Een ontwerponderzoek

Ploeg, Lisanne (2023) Het coderen van regulatie tijdens talent momenten binnen het hoger onderwijs; Een ontwerponderzoek. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Masterthese L. Ploeg (s3200191) Final Version.pdf

Download (610kB) | Preview

Abstract

Regulatie van het leren is belangrijke voor talentontwikkeling binnen het hoger onderwijs, waarbij ‘learning communities’ (LCs) een vruchtbare plek zijn voor het plaatsvinden van deze regulatie. Talent momenten zijn sleutel-momenten in de talentontwikkeling, echter is dit fenomeen binnen het hoger onderwijs nog niet onderzocht. Huidig onderzoek richt zich middels een iteratief ontwerponderzoek op het ontwerpen van een valide en betrouwbaar codeboek voor het kwalitatief coderen van regulatie tijdens talent momenten binnen LCs in het hoger onderwijs. Hiervoor is er gebruik gemaakt van vier videofragmenten, waarin de interactie tussen twee docenten en negentien studenten verdeeld over twee LCs in het hoger onderwijs is geobserveerd. De variabelen zijn zelfregulatie, co-regulatie en sociaal-gedeelde regulatie. Er is een systematische literatuurstudie uitgevoerd op basis van de PRISMA-richtlijnen. Er zijn consensusbijeenkomsten gehouden waarin gefocust is op het waarborgen van de inhoudsvaliditeit, constructvaliditeit en ecologische validiteit. Er zijn videofragmenten gecodeerd en de inter-beoordelaarsbetrouwbaarheid is berekend. Uit huidig onderzoek volgt een valide en betrouwbaar codeboek waarmee het regulatietype, het regulatieproces en de regulatiefocus gecodeerd kan worden. Het kan ingezet worden ter exploratie van de regulatie van het leren tijdens talent momenten binnen LCs in het hoger onderwijs. In de onderwijspraktijk kan de toepassing van het codeboek bijdragen aan het bevorderen van de kwaliteit van het onderwijs, waarbij de talentontwikkeling van studenten centraal wordt gezet.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steenbeek, H.W. and Hul-Kuijten, M.A. van den
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Talent Development and Creativity (TDC) [Master Psychology]
Date Deposited: 25 Jul 2023 14:34
Last Modified: 25 Jul 2023 14:34
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2619

Actions (login required)

View Item View Item