Kramer, Lianne van der (2023) De relatie tussen mentale gezondheidsvaardigheden en hulp-zoekintenties en de moderatie van geslacht en etniciteit. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis L. van der Kramer (S4059840).pdf Download (940kB) | Preview |
Abstract
Veel mentale gezondheidsproblemen ontstaan tijdens de (late) kindertijd en adolescentie. Het zoeken van hulp voor deze problemen is echter zorgwekkend laag onder jongeren. Een gebrek aan mentale gezondheidsvaardigheden, zoals kennis, stigma, zelfstigma, mentaal gezondheidsbevorderend gedrag en vermijdend gedrag, kan het zoeken van hulp belemmeren. Hoewel ‘mentale gezondheidsvaardigheden’ een multidimensionaal concept is, is er weinig bekend over hoe dimensies van mentale gezondheidsvaardigheden samenhangen met hulp-zoekintenties. Dit onderzoek heeft daarom als doel om meer zicht te krijgen op de relatie tussen (dimensies van) mentale gezondheidsvaardigheden en hulp-zoekintenties, en kijkt ook naar de mogelijke modererende rol van geslacht en etniciteit. De steekproef bestaat uit 394 leerlingen uit het voortgezet onderwijs. Om de mentale gezondheidsvaardigheden en hulp-zoekintenties te meten, is gebruikt gemaakt van de Knowledge and Attitudes Mental Health Scales (KAMHS-NL). De gegevens zijn geanalyseerd middels correlaties, t-toetsen en meervoudige regressieanalyses. De resultaten laten zien dat er kleine maar significante verschillen zijn gevonden op enkele subschalen van mentale gezondheidsvaardigheden tussen verschillende groepen van geslacht en etniciteit, en dat jongens en meisjes significant verschillen in hulp-zoekintenties. Daarnaast blijkt dat leerlingen met meer mentaal gezondheidsbevorderend gedrag en een groter gebrek aan zelfstigma en vermijdend gedrag meer hulp-zoekintenties vertonen. Verder blijken geslacht en etniciteit geen moderator te zijn. Deze bevindingen kunnen worden meegenomen in het ontwikkelen en aanpassen van interventies met betrekking tot mentale gezondheid. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen om het onderzoek te herhalen, waarbij een gevarieerdere steekproef wordt genomen en meer onderzoek wordt gedaan naar de KAMHS.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 26 Jul 2023 09:41 |
Last Modified: | 26 Jul 2023 09:41 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2627 |
Actions (login required)
View Item |