Zoer, Iris, I (2023) The B in LGBTIQ+: The role of LGBTIQ+ connectedness in the relation between internalized stigma and the mental health of bi+ youth. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis Iris Zoer, 5372070.pdf Download (386kB) | Preview |
Abstract
Bi+ mensen hebben een relatief slechtere mentale gezondheid ten opzichte van hetero- en homoseksuele mensen. Deze relatief slechtere mentale gezondheid uit zich in onder andere angst en depressieklachten die deels voortkomen uit het geïnternaliseerd stigma dat bi+ mensen ervaren. Aangezien de meeste onderzoeken worden uitgevoerd met bi+ volwassenen, is er een tekort aan informatie over de doelgroep bi+ jongeren. Daarnaast bestaat er geen consensus over de rol die verbondenheid met de LHBTIQ+ gemeenschap speelt in de relatie tussen geïnternaliseerd stigma en mentale gezondheid. Het doel van dit onderzoek is om de samenhang weer te geven tussen geïnternaliseerd stigma en mentale gezondheid bij bi+ jongeren en in hoeverre deze samenhang verschilt naarmate bi+ jongeren meer verbondenheid voelen tot de LHBTIQ+ gemeenschap. Met een bestaande dataset vanuit een vragenlijstonderzoek is een regressie- en moderatieanalyse toegepast. Tevens is er een eenvoudige richtingscoëfficiënten analyse uitgevoerd om te specificeren vanaf welke waarde verbondenheid met de LHBTIQ+ gemeenschap van invloed was op de samenhang tussen geïnternaliseerd stigma en mentale gezondheid. Uit de resultaten bleek dat er voor bi+ jongeren samenhang is tussen geïnternaliseerd stigma en mentale gezondheid. Hoe meer geïnternaliseerd stigma zij ervaren, hoe slechter de mentale gezondheid. Daarnaast bleek dat hoe meer verbondenheid bi+ jongeren voelen met de LHBTIQ+ gemeenschap, des te sterker de samenhang tussen geïnternaliseerd stigma en mentale gezondheid. Het advies voor vervolgonderzoek is om onderzoek te doen naar beschermende factoren binnen de LHBTIQ+ gemeenschap, aangezien er in de steekproef ook bi+ jongeren waren die weinig depressieve en angstklachten hadden maar wel een hoge mate van verbondenheid voelden tot de LHBTIQ+ gemeenschap. Ook wordt er geadviseerd binnen de hulpverlening bi+ jongeren niet automatisch te stimuleren om nauw contact te zoeken met de LHBTIQ+ gemeenschap, aangezien dat mogelijk een averechts effect heeft op hun mentale gezondheid.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Baams, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 26 Jul 2023 09:43 |
Last Modified: | 26 Jul 2023 09:43 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2630 |
Actions (login required)
View Item |