Javascript must be enabled for the correct page display

De groepsleider aan het groepswerk. Een historisch onderzoek naar het gesprek over professionalisering met betrekking tot het beroep groepsleiding in vaktijdschriften van de periode 1965-1975

Spronsen, Anna van (2023) De groepsleider aan het groepswerk. Een historisch onderzoek naar het gesprek over professionalisering met betrekking tot het beroep groepsleiding in vaktijdschriften van de periode 1965-1975. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Scriptie Anna van Spronsen S4104897 (1).pdf
Restricted to Repository staff only

Download (312kB)

Abstract

Tijdens de opbouw van de samenleving na de Tweede Wereldoorlog kwam de roep om professionalisering binnen de kinderbescherming op, het werd als oplossing gezien voor de problemen binnen de kinderbescherming die aan het licht kwamen door de felle kritiek op de kinderbescherming (Dekker et al., 2012; Dekker 2016). In dit historisch pedagogische onderzoek wordt door het uitvoeren van een kwalitatieve inhoudsanalyse van artikelen uit vaktijdschriften de discussie met betrekking tot professionalisering van het beroep groepsleiding in kaart gebracht. Aan de hand van drie deelvragen wordt gepoogd de onderzoeksvraag ‘Hoe werd in vaktijdschriften gesproken over professionalisering met betrekking tot het beroep groepsleiding binnen de residentiële zorg in de kinderbescherming in Nederland in de periode 1965-1975?’ te beantwoorden. Uit de resultaten blijkt dat de onderwerpen zoals geoperationaliseerd op basis van de professionaliseringstheorie van Freidson (2001) kwamen in de artikelen. De onderwerpen methode groepswerk en religie in het internaat kwamen buiten de professionaliseringstheorie om naar voren. ​​Over het onderwerp methode groepswerk kwamen verschillende visies naar voren. Dit onderzoek laat zien dat de roep om professionalisering in de twintigste eeuw ook naar voren kwam binnen de vaktijdschriften, maar dat deze niet altijd als oplossing voor de problematiek werd gezien. Vervolgonderzoek zou ook artikelen uit rubrieken en vacatures uit de tijdschriften kunnen meenemen, om zo een volledig mogelijk beeld van het gesprek over professionalisering in de tijdschriften te verkrijgen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Dekker, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jul 2023 06:43
Last Modified: 27 Jul 2023 06:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2640

Actions (login required)

View Item View Item