Lautenbag, Lysanne (2023) De relatie tussen internaliserende problemen van ouders en de mate van ouderlijke mind-mindedness in de interactie met hun drie maanden oude kind: de mediërende rol van opvoedingsstress. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Orthopedagogiek masterthesis PAMA5166 Lysanne Lautenbag (S4662903).pdf Download (752kB) | Preview |
Abstract
Het doel van dit onderzoek was ouderkenmerken die mind-mindedness voorspellen te bestuderen, omdat de mate van mind-mindedness invloed heeft op de ontwikkelingsuitkomsten van het kind. Mind-mindedness is het vermogen van ouders om hun kind te zien als individu met een eigen mentale gesteldheid. Dit onderzoek bestudeerde de relatie tussen internaliserende problemen en mind-mindedness en de mediërende rol van opvoedingsstress en de modererende rol van geslacht. Dit onderzoek voerde een mediatieanalyse en gemodereerde mediatieanalyse uit in een steekproef van 109 ouder-kind duo’s. Hiervoor werd bestaande data gebruikt van het Tracking Adolescents’ Individual Lives Survey- The Next Generation (TRAILS NEXT) onderzoek. Mind-mindedness werd gemeten door ouder-kind observaties, waarbij gepaste en niet-afgestemde mind-gerelateerde opmerkingen gecodeerd werden. Ouders vulden zelfbeoordelingsvragenlijsten in waarmee internaliserende problemen en opvoedingsstress werden gemeten. Uit de analyses bleken ouders met meer internaliserende problemen significant meer opvoedingsstress te ervaren. Echter, ouders met meer internaliserende problemen maakten niet significant meer gepaste of minder niet-afgestemde mind-gerelateerde opmerkingen en was de mediërende rol van opvoedingsstress niet significant. Geslacht had tevens geen significant effect op de relatie tussen internaliserende problemen en opvoedingsstress. Wel maakten moeders met meer internaliserende problemen significant minder gepaste mind-gerelateerde opmerkingen in de aanwezigheid van opvoedingsstress. Vervolgonderzoek zou de effecten van een internaliserend probleem en hoge niveaus van opvoedingsstress in klinische steekproeven kunnen onderzoeken. Hierbij moet rekening gehouden worden met de grote van de steekproef en geschonden assumpties. Tevens is het belangrijk dat er inzicht komt in de verschillen tussen vaders en moeders in de relatie tussen ouderkenmerken en mind-mindedness.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Sluiter-Oerlemans, A.M. and Visscher, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 27 Jul 2023 12:40 |
Last Modified: | 27 Jul 2023 12:40 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2649 |
Actions (login required)
View Item |