Javascript must be enabled for the correct page display

Meertalige Digitale Prentenboeken: een Interventiestudie bij de Verschillende Verblijfsduren van Asielzoekerskinderen

Katerberg, Veere (2022) Meertalige Digitale Prentenboeken: een Interventiestudie bij de Verschillende Verblijfsduren van Asielzoekerskinderen. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
VKaterberg_s3985717_BachelorThese.pdf

Download (320kB) | Preview

Abstract

Jaarlijks komen er duizenden asielzoekers naar Nederland die allemaal de Nederlandse taal gaan leren. Uit eerdere onderzoeken blijkt dat er een positieve relatie is tussen verblijfsduur en woordenschat in de tweede taal, dus hoe langer iemand in een nieuw land is, hoe meer woorden hij of zij kent. Ook blijkt het dat meertaligheid in het onderwijs een positief effect heeft op de woordenschatontwikkeling. In dit onderzoek wordt er gekeken naar hoe verblijfsduur van asielzoekerskinderen samenhangt met de woordenschatontwikkeling in de tweede taal na een vijf weken durende interventie van de digitale prentenboeken van Bereslim. De boeken bevatten een hulpknop waardoor de kinderen zelf kunnen kiezen of ze het verhaal ook in het Arabisch willen horen. De vragen die centraal staan zijn “Is er samenhang tussen de verblijfsduur van de kinderen en de leeropbrengsten op het gebied van woordenschat door het kijken van de digitale prentenboeken?” en “Is er samenhang tussen de verblijfsduur van asielzoekerskinderen en het gebruik van de Arabische hulpknop?”. De eerste vraag wordt onderzocht door middel van een Kendall’s Tau correlatie (n = 25) en de tweede vraag door middel van een Mann-Whitney U toets (n = 28). Er is geen samenhang gevonden tussen verblijfsduur met leeropbrengsten en verblijfsduur met aantal keer gebruik van de Arabische knop. Er zijn meerdere suggesties gegeven voor vervolgonderzoek. De limitaties en implicaties zijn ook benoemd. Het onderzoek impliceert bijvoorbeeld informatie voor het verder ontwikkelen van een interventie voor de taalontwikkeling van asielzoekers kinderen. Trefwoorden: meertaligheid, digitale prentenboeken, verblijfsduur, asielzoekerskinderen, Arabisch-Nederlands.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Leeuwestein, H.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Developmental Psychology (DP) [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 03 Mar 2022 10:14
Last Modified: 03 Mar 2022 10:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/265

Actions (login required)

View Item View Item