Heuvel, Romy (2023) 'Zes tekenen dat je een depressie hebt:'. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis_Definitieve versie_RomyHeuvel_s3424936.pdf Download (491kB) | Preview |
Abstract
Wereldwijd zijn er meer dan 350 miljoen mensen met depressieve klachten. Om een gemeenschappelijke taal te creëren voor diagnostiek en behandeling van depressie, werd de DSM geïntroduceerd. Het handboek krijgt echter kritiek omdat de criteria steeds ruimer worden, waarbij het construct depressie wordt uitgebreid en minder ernstige vormen van lijden als problematisch worden gezien. Dit heeft zelfdiagnose als gevolg, zo ook op TikTok. Dit onderzoek onderzoekt daarom de informatie over depressie op TikTok, de overeenkomsten en verschillen met de DSM-5 criteria en of er sprake is van concept creep. Dit betreft is een cross-sectioneel onderzoek, waarin honderd TikTok video’s en reacties zijn geanalyseerd door middel van een kwalitatieve inhoudsanalyse. Uit de resultaten blijkt dat zowel DSM-symptomen als niet-DSM symptomen van depressie worden genoemd in de TikTok video’s. Sommige niet-DSM symptomen, zoals prikkelbaarheid en angst, waren wel gebaseerd op andere beoordelingsschalen, terwijl andere symptomen mogelijk zelf bedacht waren. De definitie van depressie wordt dus opgerekt door de jongeren en er bestaat onduidelijkheid over het construct depressie. Ondanks dat de video’s geen compleet beeld geven van depressie, herkennen jongeren zichzelf erin, raken ze door deze informatie beïnvloedt en lijkt er sprake te zijn van zelfdiagnose. Vervolgonderzoek zou kunnen uitvragen of deze TikTok zelfdiagnose ook een betekenis krijgt in het dagelijks leven van de jongeren. Daarnaast is het belangrijk dat TikTok beheerders en onderzoekers samen gaan werken om een balans te vinden tussen de informatie over depressie op TikTok, de betrouwbaarheid hiervan en de manier hoe het algoritme van TikTok deze inhoud versterkt.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Dijk, E.L. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 28 Jul 2023 08:06 |
Last Modified: | 28 Jul 2023 08:06 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2655 |
Actions (login required)
View Item |