Javascript must be enabled for the correct page display

Een Arabische Hulpknop in Digitale Prentenboeken: Een Praktijkvoorbeeld van Translanguaging in het Nieuwkomersonderwijs

Bollema, Eva (2022) Een Arabische Hulpknop in Digitale Prentenboeken: Een Praktijkvoorbeeld van Translanguaging in het Nieuwkomersonderwijs. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
S4010000_EvaBollema_BAscriptie.pdf

Download (432kB) | Preview

Abstract

Elk jaar komen er asielzoekers naar Nederland, waaronder kinderen. Deze kinderen hebben vaak een Arabische taalachtergrond en beheersen de Nederlandse taal nog niet. Zij moeten deze leren voordat ze mee kunnen doen aan het reguliere onderwijs. Mogelijk kan de kennis van het Arabisch deze kinderen ondersteunen bij het leren van de Nederlandse taal door translanguaging. In het huidige onderzoek is dan ook onderzocht in hoeverre een Arabische hulpknop in Nederlandse digitale prentenboeken bijdraagt aan de leeropbrengsten van de Nederlandse woordenschatkennis. De Arabische hulpknop geeft de mogelijkheid om delen van het gehoorde Nederlandse verhaal opnieuw af te spelen in het Arabisch als kinderen hier behoefte aan hebben. Ook is de woordenschatkennis van het Nederlands en Arabisch gemeten aan de hand van doelwoorden uit de prentenboeken en is onderzocht in hoeverre kennis van deze doelwoorden samenhangt met het gebruik van de Arabische hulpknop. Er is een vijf weken interventiestudie uitgevoerd (n = 26) waarbij kinderen Nederlandstalige digitale prentenboeken beluisterden en bekeken en de mogelijkheid hadden om hierbij op de Arabische hulpknop te klikken. Er is geen samenhang gevonden tussen het gebruik van de Arabische knop en de leeropbrengsten. Verder hingen zowel Arabische woordenschatkennis als Nederlandse woordenschatkennis significant positief samen met de hoeveelheid gebruik van de Arabische hulpknop.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Leeuwestein, H.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Developmental Psychology (DP) [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 04 Mar 2022 09:47
Last Modified: 04 Mar 2022 09:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/267

Actions (login required)

View Item View Item