Hogendorp, Jente (2023) ‘TikTok: Een veilige omgeving om je ervaringen met autisme te delen of een aanmoediging tot zelfdiagnose?’. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Hogendorp_S5399289_Masterthesis_Orthopedagogiek_versie1.pdf Download (718kB) | Preview |
Abstract
Steeds vaker stellen jongeren eigen diagnoses via het platform TikTok, waar TikTok-gebruikers gedragingen van autismespectrumstoornis (ASS) en de ervaringen hiermee bespreken. Er bestaan zorgen rondom de kwaliteit van deze informatie. Daarnaast zijn er zorgen over zogenoemde bottom-up psychiatrisering, wat in deze context betekent dat jongeren mogelijk bezorgdheid over hun psychisch welbevinden bij elkaar kunnen aanwakkeren. Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag: ‘In hoeverre komen de gedragingen van vrouwen met autismespectrumstoornis (ASS) benoemd in de TikTok video’s overeen met de criteria van de DSM 5-TR en op welke manier geven vrouwen aan deze gedragingen te maskeren?’ Er zijn zeventig video’s geanalyseerd met behulp van kwalitatieve inhoudsanalyse. Van de 306 gecodeerde gedragingen komt 45% overeen met de DSM 5-TR criteria, terwijl 55% niet overeenkomt. Opvallend is dat dus meer dan de helft van de genoemde gedragingen niet bij de DSM-criteria behoort, waardoor deze video’s jongeren foutief kunnen informeren. De analyse laat zien dat de criteria van ASS op TikTok worden opgerekt. Hierdoor gaan jongeren mogelijk steeds sneller denken dat hen iets mankeert. Verder zijn negen manieren geïdentificeerd waarop vrouwen aangeven hun ASS te maskeren. Het onderdrukken of aanpassen is hetgeen dat vrouwen het meest aanmerken. Vrouwen zouden meer druk ervaren om hun gedrag te maskeren, vanwege de sociale verwachtingen vanuit de maatschappij. Eveneens kan het maskeren van gedragingen dienen als compensatie van ‘mindere vaardigheden’, wat herkenbaar is bij mensen met en zonder classificaties
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Meerman, S. te and Bosch, K.A. van den |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 31 Jul 2023 08:02 |
Last Modified: | 31 Jul 2023 08:02 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2673 |
Actions (login required)
View Item |