Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van de docent bij creativiteit

Zwiers, Aranka E. (2022) De rol van de docent bij creativiteit. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
These_AEZwiers_s4585844[83].pdf

Download (471kB) | Preview

Abstract

Creativiteit is een belangrijke vaardigheid, het is daarom van belang dat dit al op jonge leeftijd gestimuleerd wordt vanuit het onderwijs (Lasky & Yoon, 2020). In het huidige onderzoek werd bestudeerd of de ervarenheid en verbale aanmoediging van de docent invloed heeft op creativiteit van leerlingen. De data bestond uit zestien video-opnamen afkomstig uit het onderzoek ‘Taal als Tool’ van Menninga (2017), waarin docenten een wetenschappelijke taak uitvoerende met groepjes van drie tot zes kleuters. Alle verbale uitingen in interactie tussen de docent en leerlingen gericht op de taak zijn meegenomen in het onderzoek. Voor het coderen van de verbale uitingen van de docent is gebruik gemaakt van de definitie uit de ‘Openheidsschaal’ van Meindertsma (2014). Voor het coderen van de verbale uitingen van de leerlingen is gebruik gemaakt van de ‘Microdevelopmental Measure of Creativity’ van Kupers et al. (2018). De video-opnamen waren al getranscribeerd en gecodeerd, deze zijn gecontroleerd op consistentie. Er werd geen significant verschil gevonden in de creativiteitsuitkomsten tussen ervaren en beginnende docenten. Wel werd er een significant verschil gevonden in aanmoedigingen tussen ervaren en beginnende docenten. Ervaren docenten gaven significant meer aanmoedigingen dan beginnende docenten. De samenhang tussen aanmoedigingen van de docenten en creativiteitsuitkomsten van de leerlingen werd ook significant bevonden. Deze bevindingen geven mogelijk meer inzicht in het belang van verbale aanmoediging van de docent op creativiteit van leerlingen. Een limitatie van het onderzoek was dat het gebaseerd was op gemiddelden en niet op opeenvolgende momenten van docent-leerling interactie, wat het interessant maakt om hier vervolgonderzoek in te doen. Sleutelwoorden: creativiteit, verbale uitingen, aanmoedigingen, ervarenheid, creativiteitsuitkomsten

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Dijk, M.W.G. van
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 04 Mar 2022 09:48
Last Modified: 04 Mar 2022 09:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/268

Actions (login required)

View Item View Item