Javascript must be enabled for the correct page display

TikTok: de nieuwe DSM?

Gelling, Femke (2023) TikTok: de nieuwe DSM? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
F. Gelling_s5540127_Masterthesis_Orthopedagogiek_versie 1.pdf

Download (635kB) | Preview

Abstract

TikTok draagt mogelijk bij aan de verspreiding van onjuiste informatie. Miljarden weergaven op het sociale media platform laten zien hoe populair TikTok momenteel is. Met name video’s over gezondheid gerelateerde problematiek worden massaal gedeeld en bekeken, waarbij autisme bij jonge kinderen een veelbesproken thema is. In deze video’s delen ouders vermeende gedragingen van autisme bij hun kind. Onderzoekers zien voor- en nadelen aan de inhoud van deze TikTok-video’s. Enerzijds kunnen de video’s bijdragen aan de vergroting van erkenning en normalisatie van psychische klachten, wat het platform geschikt maakt voor voorlichting en onderlinge herkenning. Anderzijds bestaat er bezorgdheid over de mogelijke verspreiding van onjuiste informatie in deze video’s. Misvattingen over benoemde stoornissen kunnen leiden tot verkeerde zelfdiagnoses of diagnoses bij anderen. Bovendien bestaat het risico dat definities steeds ruimer worden geïnterpreteerd, waardoor menselijke gedragingen eerder als psychische stoornissen worden aangemerkt. Dit onderzoek analyseert de mate van overeenstemming tussen de gedeelde informatie op TikTok en de classificatie van autisme volgens de DSM 5-TR. Hierbij wordt gebruikgemaakt van kwalitatieve content analyse. Vijftig TikTok-video’s zijn geanalyseerd, waaruit 501 passages zijn geselecteerd en vervolgens getoetst aan de DSM 5-TR criteria. Hetzelfde proces is uitgevoerd voor vijftig commentaren op de populairste video’s. 284 passages komen overeen met de classificatie van autisme en 217 passages niet. Bovendien uit 44% van de TikTok-gebruikers kritiek op de inhoud van de video’s. Verder onderzoek naar de rol van sociale media bij het delen van informatie over DSM-classificaties wordt aanbevolen, evenals het stimuleren van een maatschappelijke discussie over dit fenomeen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Meerman, S. te
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 31 Jul 2023 09:25
Last Modified: 31 Jul 2023 09:25
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2690

Actions (login required)

View Item View Item