Javascript must be enabled for the correct page display

Leren en ontwikkelen met een beperking

Vrolijk, Marijke (2021) Leren en ontwikkelen met een beperking. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Thesis Marijke Vrolijk (4).pdf
Restricted to Registered users only

Download (323kB)

Abstract

Het leren van mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking ((Z)EVMB) is een onderzoeksgebied waar nog altijd veel vragen over zijn. Het doel van deze studie is om te kijken welke leerstrategieën effectief zijn bij mensen met een (Z)EVMB. Dit door het analyseren van (1) de operante leerstrategieën die worden toegepast, (2) de interventie factoren die werkzaam lijken te zijn bij deze doelgroep en (3) de persoonsfactoren die samenhangen met het leren van deze doelgroep. Om deze vragen te beantwoorden heeft deze systematische review 28 studies geselecteerd uit een literatuursearch van de Academische Werkplaats EMB die gaan over de toepassing van operante leerstrategieën bij mensen met een (Z)EVMB. Om de selectie van artikelen op een transparante manier plaats te laten vinden is gebruik gemaakt van de Preffered Reporting Items for Systematic Review and Meta-Analysis methode. Studies zijn geïncludeerd op basis van doelgroep, publicatiejaar, toegankelijkheid en doel van de studie. Het blijkt dat bij 27 van de 28 geïncludeerde studies de participanten in staat waren om het gewenste gedrag aan te leren door middel van de toepassing van een operante strategie en bekrachtigers. Hierbij wordt voornamelijk gebruik gemaakt van muziek, vibrerende voorwerpen of stemmen van bekenden als bekrachtiger. De resultaten laten zien dat deze doelgroep wel degelijk in staat is om te leren en ontwikkelen. Het is van belang dat zorgprofessionals handelen vanuit dit perspectief en hiermee kijken wat er op individueel vlak mogelijk is voor een persoon. Verder onderzoek zal zich moeten richten op de juiste toepassing van de duur van bekrachtigers, de contextuele voorwaarden van een interventie en de toepassing van fysiologische technieken om de voorkeuren van een persoon met (Z)EVMB vast te stellen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Putten, A.A.J. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Jan 2022 10:31
Last Modified: 03 Jan 2022 10:31
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/27

Actions (login required)

View Item View Item