Javascript must be enabled for the correct page display

Verdringing: De Invloed van Ervaren Ophaalmoeilijkheid op Metageheugen Overtuigingen

van Alphen, Julia, J.A. (2022) Verdringing: De Invloed van Ervaren Ophaalmoeilijkheid op Metageheugen Overtuigingen. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese J.J.A. van Alphen s3992691 GR29.pdf

Download (724kB) | Preview

Abstract

Ondanks het gebrek aan wetenschappelijke steun is er een aanhoudend geloof in het bestaan van verdringing, de onopzettelijke blokkering van (traumatische) herinneringen. Vanuit eerdere studies zijn er aanwijzingen dat metageheugen overtuigingen kunnen worden beïnvloed door het manipuleren van de ervaringen van deelnemers. Het huidige onderzoek is een poging tot conceptuele replicatie van deze bevindingen, naar aanleiding van de replicatiecrisis. De replicatiecrisis refereert naar een frequent onvermogen om eerdere psychologische onderzoeksresultaten te repliceren, wat voor het behoud van de geloofwaardigheid het belang van replicatiestudies benadrukt. Hierbij is in een voorlopige steekproef van 111 deelnemers onderzocht of het ophalen van negatieve kindertijdherinneringen metageheugen overtuigingen kan beïnvloeden. De deelnemers haalden veel (12) of weinig (4) van deze herinneringen op, waarna zij de moeilijkheid van deze taak beoordeelden. Daarnaast was er sprake van een voor- en nameting waarbij verdringingsovertuigingen, geheugentoegankelijkheid, geheugenvolledigheid en de aangenaamheid van de kindertijd werden uitgevraagd. Verdringingsitems werden zowel gebaseerd op specifieke kenmerken (gespecificeerd) als op ongespecificeerde vraagstelling (ongespecificeerd). De misattributie van de moeilijkheid van de taak zou de metageheugen overtuigingen naar verwachting beïnvloeden, maar de analyses ondersteunen geen effect. Wel werd een discrepantie geconstateerd waarbij deelnemers meer instemden met items over gespecificeerde dan ongespecificeerde verdringing. Deze bevinding impliceert dat het maatschappelijke idee van verdringing weldegelijk afwijkt van de wetenschappelijke conceptualisatie. Ondanks de non-replicatie benadrukt dit het belang van een eenduidige conceptualisatie van het fenomeen. Aanvullend constateerden exploratieve analyses de verwachte negatieve associatie tussen verdringingsovertuigingen en de aangenaamheid van de kindertijd. Deze bevinding vraagt om nader onderzoek naar mogelijke achterliggende mechanismen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Wessel, J.P.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Other [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 04 Mar 2022 11:30
Last Modified: 04 Mar 2022 11:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/271

Actions (login required)

View Item View Item