Javascript must be enabled for the correct page display

Een Brug te Ver: De Relatie Tussen EBMH-Gebruik, Houding ten Opzichte van Wetenschappelijk Bewijs en Beschikbaarheid van Middelen

Boer, Gaia Catharina Elisabeth de (2023) Een Brug te Ver: De Relatie Tussen EBMH-Gebruik, Houding ten Opzichte van Wetenschappelijk Bewijs en Beschikbaarheid van Middelen. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
S3133338_deBoer_Bachelorthesis .pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Gebruik van Evidence-Based Mental Health (EBMH) kan de kwaliteit van behandelingen binnen de klinische psychologie waarborgen, omdat EBMH kennis uit de praktijk en wetenschap integreert. Het identificeren en verhelpen van obstakels gerelateerd aan EBMH-gebruik zou het beperkte gebruik van EBMH kunnen tegengaan. Binnen dit onderzoek is daarom onderzocht welke factoren geassocieerd zijn met beperkt EBMH-gebruik. De volgende hypotheses zijn getest: 1) negatievere houdingen ten opzichte van wetenschappelijk bewijs zijn geassocieerd met minder EBMH-gebruik, 2) lagere beschikbaarheid van educatieve middelen zijn geassocieerd met minder EBMH-gebruik en 3) de aanwezigheid van educatieve middelen modereert de relatie tussen houding ten opzichte van wetenschap en EBMH-gebruik. De hypotheses zijn getest op basis van data verkregen uit antwoorden op een vragenlijst die is ingevuld door psychologen werkzaam in Europa en Amerika. De onderzoeksresultaten boden ondersteuning voor enkel hypothese 1. Hoewel hypothese 3 niet in algemene zin werd ondersteund, bleek een bovengemiddelde beschikbaarheid van middelen geassocieerd te zijn met een versterkte relatie tussen houding en EBMH-gebruik. De conclusies van het onderzoek zijn dat een negatievere houding geassocieerd is met minder EBMH-gebruik en dat het in hoge mate beschikbaar stellen van middelen deze relatie mogelijk versterkt. Een mogelijke verklaring voor het niet vinden van een algemeen moderatie-effect of het voorspelde effect van beschikbaarheid van middelen is dat deze effecten kunnen variëren afhankelijk van de context, maar ook dat methodologische beperkingen van dit onderzoek mogelijk hebben geleid tot het niet kunnen geven van een nauwkeurige schatting van de effecten. Trefwoorden: Evidence-Based Mental Health, mentale gezondheid, houding, middelen

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Schwarzbach, N.R. and Borger, N.A.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 02 Aug 2023 08:41
Last Modified: 02 Aug 2023 08:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2710

Actions (login required)

View Item View Item