Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe hangen sociaal-culturele verschillen tussen kinderen samen met de rol van affordances in de cognitieve ontwikkeling

Roebersen, Michelle (2023) Hoe hangen sociaal-culturele verschillen tussen kinderen samen met de rol van affordances in de cognitieve ontwikkeling. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Masterthesis M. V. Roebersen S4482700.pdf

Download (511kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek is een vervolgonderzoek op het onderzoek van Helmholt (2022). Er werd gekeken naar de invloed van affordances op de cognitieve ontwikkeling. We begonnen waar Helmholt (2022) eindigde. Dit onderzoek is opgesplitst in twee onderzoeken. De eerste studie was een scoping review met behulp van een snowballingproces. Er waren 167 artikelen die gescreend moesten worden, na de screening zijn 129 artikelen volledig gelezen en uiteindelijk zijn er vier artikelen opgenomen. Deze vier artikelen werden besproken op de volgende onderwerpen, de definitie van affordances, domeinen van cognitieve ontwikkeling en de leeftijd van kinderen. Er zijn drie categorieën van affordances gevonden en vijf domeinen van cognitieve ontwikkeling. In de tweede studie werden de 51 artikelen van Helmholt (2022) en de vier artikelen van de eerste studie gescreend op de aanwezigheid van geslacht, cultuur en sociaaleconomische status. Uiteindelijk waren er zeven onderzoeken die gender, cultuur en sociaaleconomische status behandelden. Een stimulerende omgeving met passend speelgoed kan bijdragen aan de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Het aantal speelgoed dat kinderen hebben, neemt toe met het gezinsinkomen. Daarnaast speelt cultuur een rol in de ontwikkeling van kinderen, omdat kinderen taalgebruik van anderen overnemen. Dit hangt af van de cultuur waarin kinderen opgroeien. Dit onderzoek toont aan dat geslacht, cultuur en sociaaleconomische status van invloed zijn op affordances en cognitieve ontwikkeling van kinderen. Het is daarom interessant om hier verder naar te kijken zodat ouders gerichte ondersteuning kunnen krijgen zodat hun kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Jonge-Hoekstra, L. de
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 02 Aug 2023 08:43
Last Modified: 02 Aug 2023 08:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2715

Actions (login required)

View Item View Item