Javascript must be enabled for the correct page display

Culturele kinderrechten in het basisonderwijs: onderzoek naar de impact van leerkrachtkenmerken op artistieke vrijheid in de klas. Een survey-onderzoek naar de samenhang tussen vier leerkrachtkenmerken en het onderwijzen van artistieke bezigheden in het basisonderwijs in Noord-Nederland.

Schulenberg, Hedda (2023) Culturele kinderrechten in het basisonderwijs: onderzoek naar de impact van leerkrachtkenmerken op artistieke vrijheid in de klas. Een survey-onderzoek naar de samenhang tussen vier leerkrachtkenmerken en het onderwijzen van artistieke bezigheden in het basisonderwijs in Noord-Nederland. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk Kinderrechteneducatie Hedda Schulenberg S2244659 (tweede kans).pdf

Download (556kB) | Preview

Abstract

Binnen dit survey-onderzoek is gekeken naar de leerkrachtkenmerken van 66 docenten in het Nederlandse basisonderwijs in Noord-Nederland. Het doel was om de relatie tussen leerkrachtkenmerken en het uitdragen van de culturele kinderrechten binnen de klas te onderzoeken. Aangezien schoolgaande kinderen het recht hebben om cultureel onderwijs te ontvangen zoals beschreven in art. 31 van het IVRK. Hierbij is gekeken naar de leerkrachtkenmerken: geslacht, leeftijd, werkervaring en de bouw waarin de docent werkzaam is. Daarnaast hebben de respondenten aangegeven in welke mate zij artistieke activiteiten aanbieden in de reguliere lespraktijk. Uit het onderzoek blijkt dat geen significant verband gevonden kan worden tussen de mate van het aanbod van culturele bezigheden en leeftijd, werkervaring en geslacht van de leerkracht. Wel werd een significant verschil gemeten tussen de bouwen waarin de leerkrachten lesgeven en de mate waarin culturele bezigheden worden aangeboden. Leerkracht in de onder- en middenbouw boden significant meer culturele bezigheden aan dan leerkrachten in de bovenbouw. De grote verschillen tussen de somscores van docenten die onderling veel eigenschappen delen laten zien dat docenten niet dezelfde mate van aandacht besteden aan dit essentiële onderdeel van het curriculum, de oorzaken van deze verschillen konden in de huidige studie niet worden gevonden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Timmermans, A.C. and Westerbeek, S.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 02 Aug 2023 11:10
Last Modified: 02 Aug 2023 11:10
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2716

Actions (login required)

View Item View Item