Javascript must be enabled for the correct page display

Kinderrechteneducatie in het basisonderwijs in Noord-Nederland: de invloed van leerkrachtkenmerken op het aanbieden van onderwijs gericht op de ontplooiing van het kind

Groot, Minou de (2023) Kinderrechteneducatie in het basisonderwijs in Noord-Nederland: de invloed van leerkrachtkenmerken op het aanbieden van onderwijs gericht op de ontplooiing van het kind. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_Minou_de_Groot_S4412982.pdf

Download (564kB) | Preview

Abstract

Het doel van deze studie was om inzicht te krijgen in hoeverre onderwijs gericht op de ontplooiing van het kind wordt aangeboden op basisscholen in Noord-Nederland. De gemakssteekproef bestond uit 60 leerkrachten, waarbij verschillende kenmerken werden gemeten, geslacht, leeftijd en ervaring. Doormiddel van een online vragenlijst, waarbij antwoorden werden gegeven op vragen op een 5-punts Likertschaal, is de data verzameld. Een hogere score betekende een hogere mate van het aanbieden van onderwijs gericht op de ontwikkeling van het kind. De Mann-Whitney U test toonde aan dat er geen significant verschil was in geslacht (p=.428). Zowel Pearson's correlatie als Spearman's correlatie toonden lichte niet-significante negatieve correlaties met, respectievelijk, ervaring (p=.716) en leeftijd (p=.670). Dit betekent dat er geen significante effecten zijn gevonden en dat er geen samenhang is tussen leerkrachtkenmerken en onderwijs gericht op de ontplooiing van kinderen. Hieruit blijkt dat er meer onderzoek nodig is naar de invloed van verschillende leerkrachtkenmerken op het geven van onderwijs over kinderrechten, waaronder onderwijs gericht op de ontplooiing van het kind. Nieuw onderzoek zou een grotere steekproef moeten, om beter te kunnen generaliseren. Wat we uit dit onderzoek kunnen halen is dat het aan te raden is om kinderen te onderwijzen over hun rechten, waar onderwijs gericht op de ontplooiing van het kind deel van uitmaakt, ongeacht de kenmerken van de leerkracht. Dit is omdat een betere kinder- en mensenrechtensituatie begint met het kennen van je rechten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Westerbeek, S. and Timmermans, A.C.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Algemene en Gezinspedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Aug 2023 11:10
Last Modified: 02 Aug 2023 11:10
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2717

Actions (login required)

View Item View Item