Javascript must be enabled for the correct page display

Subjectieve klachten tijdens het lezen en objectief verminderd leesvermogen bij hemianopsie

Boekema, Berber (2022) Subjectieve klachten tijdens het lezen en objectief verminderd leesvermogen bij hemianopsie. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Thesis subjectieve klachten tijdens lezen bij hemianopsie.pdf

Download (437kB) | Preview

Abstract

Hemianopsie is een gezichtsvelddefect waarbij een verminderd leesvermogen een veel voorkomende klacht is. Naast een verminderd leesvermogen worden er ook subjectieve klachten tijdens het lezen ervaren bij hemianopsie. Het doel van dit verkennend onderzoek is om een overzicht te geven van de subjectieve klachten die ervaren worden tijdens lezen bij hemianopsie. Bij 222 mensen met hemianopsie is de vragenlijst Cerebrale Visuele Stoornissen afgenomen. Hierna zijn de resultaten van de Hemianopia Reading Questionnaire van vijf gezonde deelnemers en een persoon met hemianopsie met elkaar vergeleken. In de case study is het objectief leesvermogen gemeten aan de hand van de International Reading Speed Texts. De capaciteit van het geheugen en aandacht zijn gemeten met de Cijfferreeks, Verbal Fluency Test, Bourdon-Wiersma en de Rivermead Behavioral Memory Test story. Tot Slot is de vermoeidheid van de case study gemeten met de Fatique Severity Scale en de kwaliteit van leven met de Visual Function Questionnaire. Uit de resultaten blijkt dat er meer subjectieve klachten tijdens het lezen worden ervaren bij mensen met hemianopsie dan bij gezonde mensen. Ook is er sprake van verval in de aandacht en werkgeheugen en een verminderd leesvermogen bij de persoon met hemianopsie. Concluderend ervaart een persoon met hemianopsie naast een verminderd leesvermogen ook meer subjectieve klachten tijdens het lezen. Toekomstig onderzoek moet uitwijzen wat de causale relatie is tussen de subjectieve klachten die ervaren worden tijdens het lezen en een verminderd leesvermogen. Deze resultaten kunnen bijdragen aan het verbeteren van de effectiviteit van de leestraining voor mensen met hemianopsie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Tol, S.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology]
Date Deposited: 04 Mar 2022 15:21
Last Modified: 04 Mar 2022 15:21
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/272

Actions (login required)

View Item View Item