Javascript must be enabled for the correct page display

Vakadviezen van vakdocenten: cijfers of meer? Kwalitatief onderzoek naar de factoren die een rol spelen bij vakadviezen van vakdocenten aan havo-leerlingen in klas 3

Bos, Daniëlle (2023) Vakadviezen van vakdocenten: cijfers of meer? Kwalitatief onderzoek naar de factoren die een rol spelen bij vakadviezen van vakdocenten aan havo-leerlingen in klas 3. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Daniëlle Bos, S5418356.pdf

Download (510kB) | Preview

Abstract

In Nederland moeten havo-leerlingen in de derde klas een profielkeuze maken. Het maken van de juiste profielkeuze is erg belangrijk en heeft invloed op hun motivatie, schoolsucces en verdere loopbaan. Externe opvattingen zijn van invloed op die profielkeuze. Eén van die externe opvattingen is het vakadvies dat gegeven wordt door vakdocenten. Het lijkt erop dat vakdocenten in hun vakadvies rekening houden met het plezier, de toekomstige loopbaan en de cijfers van leerlingen. Daarnaast speelt gender mogelijk een indirecte invloed. Tegelijkertijd heerst er veel onduidelijkheid over welke factoren een rol spelen bij de vakadviezen van Nederlandse vakdocenten op de havo. Om daar inzicht in te krijgen, zijn er semi-gestructureerde interviews afgenomen bij negen vakdocenten. Tijdens dit onderzoek was het doel om erachter te komen welke factoren een rol spelen bij de vakadviezen van Nederlandse vakdocenten op de havo. Uit het onderzoek komt naar voren dat elf factoren in bepaalde mate een rol spelen bij het geven van vakadviezen: inzicht van leerlingen, werkhouding van leerlingen, cijfers van leerlingen, cijfers van andere vakken, cijfers uit voorgaande jaren, leerlingen die zijn blijven zitten of zijn opgestroomd, interesses van leerlingen, loopbaan van leerlingen, het gevoel van de vakdocent, persoonlijke omstandigheden van leerlingen en geslacht van leerlingen. Vooral de factoren cijfers en werkhouding van leerlingen lijken een belangrijke rol te spelen. Daarnaast blijkt dat er nog veel onduidelijk is over waarop de vakadviezen gebaseerd moeten worden en lijkt het belangrijk om duidelijkere richtlijnen te bieden

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Wichgers, I.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 03 Aug 2023 10:08
Last Modified: 03 Aug 2023 10:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2720

Actions (login required)

View Item View Item