Javascript must be enabled for the correct page display

Elements that can affect placement trajectories on specialised foster care and regular foster care: A scoping review

Hogenberg Prins, Monika (2023) Elements that can affect placement trajectories on specialised foster care and regular foster care: A scoping review. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Monika Hogenberg S5374863 Second Definitive 2b.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Sommige kinderen worden thuis geconfronteerd met uitdagingen die hun ontwikkeling belemmeren, dit kan ertoe leiden dat alternatieve vormen van zorg voor hen nodig zijn, waaronder de ingrijpende en complexe beslissing om hen in pleegzorg te plaatsen. Onderzoek toont aan dat zorg die lijkt op het normale gezinsleven het beste werkt voor een kind dat in zorg wordt geplaatst. Voorbeelden van dergelijke zorg zijn een pleeggezin of een gezinshuis. Er zijn in Nederland richtlijnen die door professionals in de jeugdzorg worden gehanteerd voor het plaatsen van een kind in een woonsetting. Dit onderzoek heeft tot doel factoren te vinden die van invloed kunnen zijn op plaatsing in gespecialiseerde pleegzorg en reguliere pleegzorg in wetenschappelijke literatuur en richtlijnen die in Nederland door professionals worden gebruikt. Op basis van kwalitatieve onderzoek werd wetenschappelijke literatuur beoordeeld om deze elementen te identificeren met behulp van Decision-making ecology (DME). De categorieën die gebruikt zijn: casusfactoren, organisatiefactoren, beslissingsfactoren en externe factoren. Recent onderzoek van Kenddel (2021) benoemd dat het institutionele en juridische apparaat dat is opgericht om kinderen te beschermen, bestuurs-, controle- en normatieve functies bevat die politieke, culturele en sociale normen weerspiegelen en handhaven. Vaak worden diepe sociale ongelijkheden van ras, klasse, geslacht, vermogen en locatie weerspiegeld en geïntensiveerd door de functies van het kinderbeschermingssysteem. Dit kan resulteren in verschillende uitkomsten in het besluitvormingscontinuüm. Conclusie van dit onderzoek is dat de literatuur en richtlijnen pleegzorg uitgebreid zijn beschreven. Andere vormen waaronder gezinshuizen zijn nauwelijks gedefinieerd. De gebruikte terminologie verwijst soms naar vergelijkbare vormen van zorg, d.w.z. gespecialiseerde pleegzorg en therapeutische pleegzorg. De richtlijnen zijn, net als de literatuur, vooral gericht op pleegzorg en worden geassocieerd met casusfactoren. Er wordt bijna geen melding gemaakt van de door Keddel (2021) beschreven factoren zoals organisatie, besluitvorming of externe factoren. Het gat tussen de literatuur en de praktijk is mogelijk te verklaren doordat de keuze voor plaatsing merendeel wordt gemaakt op basis van eigen kennis en ervaring en minder op basis van systematische analyse of richtlijnen (Zeijlemans et al., 2019; Korteling et al., 2023). Verder onderzoek is nodig om te bepalen wat besluitvormers nodig hebben om de beste beslissing te kunnen nemen, met de kleinste kans op een plaatsingsbreuk, zodat het kind zich in de best mogelijke omgeving kan ontwikkelen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Lopez Lopez, M. and Martinez Jothar, G.A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Aug 2023 11:53
Last Modified: 04 Aug 2023 11:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2723

Actions (login required)

View Item View Item