Javascript must be enabled for the correct page display

De Mediërende Rol van Positieve Interdependentie Tussen de Relatie van Samenwerken en het Gevoel van Erbij Horen

Arslan, Açelya (2023) De Mediërende Rol van Positieve Interdependentie Tussen de Relatie van Samenwerken en het Gevoel van Erbij Horen. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Açelya Arslan_S3979482_Bachelorthese.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (550kB)

Abstract

Buiten de groep vallen kan negatieve gevolgen hebben voor studenten. Daarom is het van belang om een beter begrip te krijgen van hoe het gevoel van erbij horen onder studenten bevorderd kan worden. Eerdere onderzoeken hebben een relatie tussen samenwerken en het gevoel van erbij horen aangetoond. Het huidige onderzoek heeft onderzocht of dit verband gemedieerd wordt door positieve interdependentie. De steekproef bevatte 145 psychologiestudenten (Mleeftijd = 22.75 jaar, SDleeftijd = 2.84) die in de 11e week van hun bachelor-these onderzoek een online-vragenlijst hebben ingevuld over onder andere hoe ze het samenwerken, positieve interdependentie en het gevoel van erbij horen hebben ervaren. Zoals verwacht is er een significant positief verband gevonden tussen samenwerken en het gevoel van erbij horen (Hypothese 1). Daarnaast zijn significant en positieve relaties gevonden tussen samenwerken en positieve interdependentie (Hypothese 2) en positieve interdependentie en het gevoel van erbij horen (Hypothese 3). Ook is ondersteuning gevonden voor de mediërende rol van de ervaren positieve interdependentie tussen de relatie van samenwerken en het gevoel van erbij horen (Hypothese 4). Besproken wordt hoe dit onderzoek kan bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op een dieper inzicht in de verschillende ontwikkelingsfasen van het gevoel van erbij horen bij studenten en de rol die samenwerkend leren kan spelen in het ontwikkelen van het gevoel van erbij horen. Ook worden de limitaties en implicaties van het onderzoek besproken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Heesink, J.A.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 14 Aug 2023 11:40
Last Modified: 14 Aug 2023 11:40
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2741

Actions (login required)

View Item View Item