Javascript must be enabled for the correct page display

In welke mate beïnvloedt groepscohesie het welzijn bij samenwerkend leren

Werven, Wilhemina Aranka Marrigje van (2023) In welke mate beïnvloedt groepscohesie het welzijn bij samenwerkend leren. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
definitieve bachelorthese Aranka van Werven s3997820.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (557kB)

Abstract

Deze bachelorthese onderzocht de invloed van groepscohesie op het welzijn bij samenwerkend leren. De onderzoeksvraag werd benaderd vanuit vier hypothesen. De relaties tussen welzijn en de mate van samenwerking, welzijn en groepscohesie, groepscohesie en de mate van samenwerking en de mediërende rol van groepscohesie op relatie tussen welzijn en samenwerken zijn onderzocht. Met behulp van een likertschaal vragenlijst werden gegevens verzameld van studenten die bezig waren met het schrijven van hun bachelorthese aan de faculteit Psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen (N=145). De resultaten toonden aan dat alleen het verband tussen samenwerkend leren en groepscohesie significant was. De andere hypothesen werden niet ondersteund. Het effect van de mate van samenwerking en groepscohesie op het welzijn bleek niet aanwezig te zijn, ook was er geen sprake van een mediërend effect van groepscohesie. De redenen waarom veronderstelde relaties niet werden gevonden zijn bediscussieerd. Het onderzoek draagt bij aan het begrip van de complexe relaties tussen groepscohesie, samenwerkend leren en welzijn, en suggereert dat verdere studies nodig zijn om een dieper inzicht te krijgen in deze relaties. Trefwoorden: Samenwerkend leren, groepscohesie, welzijn

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Heesink, J.A.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 14 Aug 2023 11:41
Last Modified: 15 Aug 2023 09:13
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2742

Actions (login required)

View Item View Item