Javascript must be enabled for the correct page display

De Rol van Affordances in de Taalontwikkeling van Kinderen

Meijer, Rikst (2023) De Rol van Affordances in de Taalontwikkeling van Kinderen. Master thesis, Psychology.

[img] Text
Masterthese_R. Meijer_S3364380.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (449kB)

Abstract

Affordances staan bekend als mogelijkheden tot actie die uit de omgevingen gehaald kunnen worden. De meeste onderzoeken over affordances gaan over de rol die affordances spelen in de motorische ontwikkeling. De huidige studie kijkt naar de rol die affordances spelen in de cognitieve ontwikkeling, en voornamelijk de taalontwikkeling. Dit onderzoek bestaat uit twee studies. De eerste studie is een voortzetting op een scoping review van Helmholt (2022). Tijdens een screeningsproces gebaseerd op de 51 gevonden artikelen in de scoping review van Helmholt (2022) zijn er 4 artikelen gevonden. Studie 1 kijkt naar wat er bekend is over affordances in de cognitieve ontwikkeling aan de hand van de 4 gevonden artikelen. Uit Studie 1 is gebleken dat de meeste studies onderzoek gedaan hebben naar de cognitieve domeinen probleemoplossing, conceptueel begrip en taal. De tweede studie kijkt naar de rol van affordances in de taalontwikkeling. De gevonden artikelen uit Studie 1 en de artikelen uit de scoping review van Helmholt (2022) met betrekking tot taalontwikkeling zijn samengevoegd. In totaal zijn er 14 artikelen gecodeerd op verschillende variabelen uit de taalontwikkeling. De resultaten van Studie 2 laten zien dat de meeste onderzoeken over de rol van affordances in de taalontwikkeling gaan over interacties en het leren van nieuwe woorden en zinnen. De meest gebruikte definitie van de term affordances is mogelijkheden tot actie. We concluderen dat ouders en leraren een kind kunnen helpen bij de taalontwikkeling door het kind in een omgeving te plaatsen die veel mogelijkheden biedt voor interacties en het leren van nieuwe woorden. Trefwoorden: affordances, kinderen, cognitieve ontwikkeling, taalontwikkeling, interactie, Gibson, educatie, leren van woorden

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Jonge-Hoekstra, L. de
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 14 Aug 2023 11:41
Last Modified: 14 Aug 2023 11:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2743

Actions (login required)

View Item View Item