Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van leerkrachtcompetenties op het leergedrag van leerlingen in het speciaal onderwijs.

Thole, Nathalie (2022) De invloed van leerkrachtcompetenties op het leergedrag van leerlingen in het speciaal onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthese Thole,N.pdf

Download (593kB) | Preview

Abstract

In Nederland kunnen leerlingen met specialistische onderwijsbehoeftes naar het speciaal onderwijs. Het is van belang dat er een competente leerkracht voor de klas staat die de leerling kan ondersteunen in het behalen van adequaat leergedrag. Het is nog niet duidelijk hoe bepaalde competenties het leergedrag van leerlingen beïnvloedt. Dit onderzoek probeert antwoord te krijgen op de volgende onderzoeksvraag: “Welke samenhang is er tussen de SBL-competenties van de leerkracht en het leergedrag van de leerlingen met gedrags- en leerproblematiek in het S(V)O?” Om deze vraag te beantwoorden is een cross-sectioneel onderzoek uitgevoerd. Er is gebruikt gemaakt van de gemiddelde competenties van het schoolteam van n = 9 scholen, de scores van de Leervoorwaardentest en informatie over gedrags- en leerproblematiek van n = 175 leerlingen. De resultaten geven weinig bewijs dat de competentie van de leerkracht en het leergedrag van leerlingen in het speciaal onderwijs aan elkaar gerelateerd zijn. Voor vervolgonderzoek naar deze relatie wordt aanbevolen meer gedetailleerde informatie over de competentie van de leerkracht en over de gedrags- en leerproblematiek van de leerlingen te gebruiken.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Boer, A.A. de and Warrens, M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Mar 2022 15:20
Last Modified: 04 Mar 2022 15:20
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/275

Actions (login required)

View Item View Item