Javascript must be enabled for the correct page display

Een Groepscontract als Interventie voor het Stimuleren van Samenwerking met de Houding tegenover Samenwerking als Moderator

Knevelbaard, Meike (2023) Een Groepscontract als Interventie voor het Stimuleren van Samenwerking met de Houding tegenover Samenwerking als Moderator. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
M.Knevelbaard_Bachelorthese_S4349520.pdf

Download (226kB) | Preview

Abstract

Uit eerder onderzoek is gebleken dat samenwerkend leren en positieve schoolprestaties geassocieerd zijn met elkaar. In de huidige studie is een groepscontract ingezet als interventie voor het stimuleren van samenwerking binnen groepen. Daarnaast wordt er gekeken naar de houding van studenten tegenover samenwerking als moderator. Er is gebruik gemaakt van een vragenlijst die onder andere de houding tegenover samenwerking en de waargenomen mate van samenwerking meet. Deze vragenlijst is afgenomen bij derdejaars psychologiestudenten die bezig waren met het schrijven van hun bachelorthese aan de Rijksuniversiteit van Groningen (N = 223). De gegevens zijn vergeleken met de data van eenzelfde soort onderzoek, maar dan zonder interventie. Er zijn geen significante resultaten gevonden, wat betekent dat het groepscontract niet voor meer samenwerking heeft gezorgd en dat de houding tegenover samenwerking hier geen rol in speelde. Wel is er een direct verband gevonden van de houding tegenover de samenwerking op de samenwerking. Toekomstig onderzoek zou het contract kunnen aanpassen in de veronderstelling dat het dan wel een effect heeft op de samenwerking. Trefwoorden: groepscontract, samenwerkend leren, houding tegenover samenwerking, stimuleren van samenwerking, interventie, bachelorthese studenten

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Havik, E.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 16 Aug 2023 08:46
Last Modified: 16 Aug 2023 08:46
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2751

Actions (login required)

View Item View Item