Javascript must be enabled for the correct page display

In hoeverre zit er verschil in effectiviteit van cognitieve gedragstherapie tussen kinderen met verschillende soorten angststoornissen?

Wijnen, J.F.A. (2023) In hoeverre zit er verschil in effectiviteit van cognitieve gedragstherapie tussen kinderen met verschillende soorten angststoornissen? Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_JoniWijnen.pdf

Download (211kB) | Preview

Abstract

Angststoornissen behoren tot de meest voorkomende psychische problemen bij kinderen. Een angststoornis in de kindertijd heeft tal van negatieve gevolgen voor het welzijn van het kind. Cognitieve gedragstherapie (CGT) is de meest effectieve behandeling voor angststoornissen bij kinderen, maar nog niet alle kinderen hebben er baat bij. Het is nog onduidelijk hoe dit komt en of de effectiviteit van CGT verschilt tussen kinderen met verschillende soorten angststoornissen. Om dit te onderzoeken, wordt in dit onderzoek gekeken naar het verschil in effectiviteit van CGT tussen kinderen met verlatingsangst, paniekstoornis, sociale fobie en gegeneraliseerde angststoornis. De steekproef bestond uit 88 kinderen die de SCARED-vragenlijst voor en na CGT hebben ingevuld. Uit de resultaten bleek dat kinderen met een paniekstoornis het meeste baat hadden bij CGT. Kinderen die scoorden in de klinische range van meerdere angststoornissen hadden ook meer profijt van de behandeling. Om de betrouwbaarheid te vergroten zou een grotere steekproef gebruikt kunnen worden voor verder onderzoek.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 16 Aug 2023 08:53
Last Modified: 16 Aug 2023 08:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2755

Actions (login required)

View Item View Item