Manting, Casper (2023) De transitie naar de middelbare school voor leerlingen met verschillende attitudes ten aanzien van het onderwijs. Master thesis, Sociology.
|
Text
Masterscriptie_Casper_Manting_S4856600.pdf Download (4MB) | Preview |
Abstract
Het sociale milieu van leerlingen heeft op twee manieren invloed op de transitie van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs. Het primaire effect is veel onderzocht en houdt in dat leerlingen van hoogopgeleide ouders met een hoog inkomen, samengevat als een hoog sociaal milieu, bekend zijn met de omgangsvormen in het onderwijs. Hierdoor maken ze gemakkelijk vrienden, werken zelfstandig aan huiswerk en beleven ze een soepele transitie. Het secondaire effect is, in relatie tot de transitie naar het voortgezet onderwijs, minder onderzocht. Dit effect van sociaal milieu gaat over de afweging van de kosten, baten en risico’s die leerlingen en ouders maken over het onderwijs. Naargelang het sociale milieu kan de afweging verschillende uitkomsten hebben waardoor leerlingen uiteenlopende attitudes ten aanzien van het onderwijs ontplooien. Door middel van de attitudes is het mogelijk dat het secondaire effect van sociaal milieu invloed heeft op de mate van soepelheid in de transitie naar het voortgezet onderwijs. Daarnaast kan de relatie met de docent in het primair onderwijs de transitie naar het voortgezet onderwijs bevorderen, maar het is onbekend of dit verschilt voor leerlingen met diverse attitudes. De onderzoeksvraag luidt: wat is het effect van de attitude ten aanzien van het onderwijs van de leerling op de transitie naar het voortgezet onderwijs en in hoeverre wordt dit beïnvloed door de relatie met de docent in het primair onderwijs? Een groep van 457 Nederlandse groep 8 leerlingen heeft vragen beantwoord over de relatie met de docent en de afweging van de kosten, baten en risico’s. De theorie en een latent class analysis geven aan dat leerlingen door hun afweging te verdelen zijn in vier attitudes ten aanzien van het onderwijs. Vervolgens hebben dezelfde leerlingen twee maanden na de start op de middelbare school een vragenlijst ingevuld over hun beleving van de transitie naar het voortgezet onderwijs. Door een hiërarchische lineaire regressie en het toetsen van verschillen in gemiddelden kan de onderzoeksvraag beantwoord worden. Het blijkt dat de afzonderlijke attitudes ten aanzien van het onderwijs weinig effect hebben op de soepelheid van de transitie naar het voortgezet onderwijs. Dit wordt nauwelijks beïnvloed door de relatie met de docent in het primair onderwijs. Er wordt een aanbeveling gedaan om attitudes ten aanzien van het onderwijs genuanceerd in kaart te brengen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Nieuwenhuis, J.G. and Stulp, G. |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | Criminaliteit en Veiligheid [Master Sociology] |
Date Deposited: | 21 Aug 2023 06:58 |
Last Modified: | 21 Aug 2023 06:58 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2765 |
Actions (login required)
View Item |