Javascript must be enabled for the correct page display

Het modererende effect van het reguliere basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs op de relatie tussen intrinsieke motivatie en de algemene motorische vaardigheden van leerlingen uit groep 8

Steenbeek, Sylvia (2023) Het modererende effect van het reguliere basisonderwijs en het speciaal basisonderwijs op de relatie tussen intrinsieke motivatie en de algemene motorische vaardigheden van leerlingen uit groep 8. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie Sylvia Steenbeek.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Het doel van dit onderzoek was het bepalen van de rol van de moderator (regulier basisonderwijs of speciaal basisonderwijs) op de relatie tussen intrinsieke motivatie en de algemene motorische vaardigheden. De drie algemene vaardigheden die in dit onderzoek aan bod komen: evenwicht, balvaardigheid en motorische coördinatie en motorische vaardigheden van leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs. In dit onderzoek werd verwacht dat er een verschil zou zijn in alle drie de motorische vaardigheden tussen regulier onderwijs en speciaal onderwijs wanneer gekeken wordt naar de relatie met intrinsieke motivatie. De verwachtingen zijn gebaseerd op het perspectief van de zelfdeterminatietheorie en ander eerder onderzoek. De resultaten geven aan dat zowel met als zonder de covariaten, geslacht en sportvereniging, de moderator inderdaad leidt tot een significant verschil in de relatie met intrinsieke motivatie. De moderator leidt echter niet tot een significant verschil in balans en motorische coördinatie en locomotorische vaardigheden. Overall laat de intrinsieke motivatie een sterkere relatie zien met balans, balvaardigheid, motorische coördinatie en locomotorische vaardigheden in het reguliere basisonderwijs vergeleken met het speciaal basisonderwijs. Er is echter alleen een significant verschil in de balvaardigheid van de leerlingen wanneer regulier en speciaal onderwijs worden vergeleken. De implicaties van deze bevindingen worden besproken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Timmermans, A.C.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 21 Aug 2023 06:55
Last Modified: 21 Aug 2023 06:55
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2767

Actions (login required)

View Item View Item