Gaasbeek, Mieke (2023) ADHD en Executieve Functies, een Experimenteel Onderzoek. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
MiekeGaasbeek_Bachelorthese_Eindversie_25jul.pdf Download (927kB) | Preview |
Abstract
Er is weinig bekend over de diagnose van ADHD in volwassenen. Het doel van dit onderzoek is om de rol van executieve functies in relatie tot de mate van ADHD-symptomen te onderzoeken. Dit is gedaan doormiddel van twee vragenlijsten (Conners' Adult ADHD Rating Scales–Self-Report: Long Version en de Executive Functioning Index) en een impulsiviteitsexperiment (Go/No-Go taak). Op grond van de vragenlijsten was de eerste vraag of er een algemene associatie is tussen mate van ADHD-symptomen en executieve functies. Op grond van de vragenlijsten was de tweede vraag of inhibitie en motivatie van invloed zijn op de mate van ADHD-symptomen. Ten derde werd er doormiddel van de Go/No-Go taak onderzocht of de cognitieve maat van motivatie een rol speelt in de hoeveelheid ADHD-symptomen. Als laatste werd er via de Go/No-Go taak onderzocht of de cognitieve maat van inhibitie invloed heeft op de mate van ADHD-symptomen. Er deden 394 proefpersonen, allemaal universiteitsstudenten, mee aan dit onderzoek waarvan 40 deelnamen aan de Go/No-Go taak. De taak onderzocht de cognitieve maten van motivatie en inhibitie doormiddel van twee condities (een snelle en langzame event rate). Voor de analyse werden de deelnemers verdeeld in twee groepen, een groep met veel ADHD-symptomen en een groep met weinig ADHD-symptomen. Gevonden is dat studenten met meer ADHD-symptomen, meer problemen hebben met executieve functies. De resultaten van de vragenlijsten toonden aan dat meer problemen met inhibitie samengaan met meer ADHD-symptomen. Daarentegen is dit niet het geval voor motivatie. De resultaten van het experiment gaven aan dat de groep met meer ADHD-symptomen problemen had met motivatie, maar niet met inhibitie. Er kan geconcludeerd worden dat meer problemen met executieve functies samengaat met meer ADHD-symptomen. Trefwoorden: ADHD-symptomen, executieve functies, Go/No-Go taak, studenten, CAARS, EFI
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Borger, N.A. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 23 Aug 2023 10:22 |
Last Modified: | 23 Aug 2023 10:22 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2783 |
Actions (login required)
View Item |