Javascript must be enabled for the correct page display

Omgaan met (het eigen) Autisme: Integratie van Thematische Analyses van Interventies in Relatie tot Verschillende Zelf-thema’s van Identiteitsontwikkeling bij Autisme Spectrum Stoornis

Helfferich, Jessica (2023) Omgaan met (het eigen) Autisme: Integratie van Thematische Analyses van Interventies in Relatie tot Verschillende Zelf-thema’s van Identiteitsontwikkeling bij Autisme Spectrum Stoornis. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
J.Helfferich_MastertheseDefinitief.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Autisme Spectrum Stoornis (ASS) is een neurologische ontwikkelingsstoornis die zich onder andere kenmerkt door problemen in de sociale communicatie en interactie. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met ASS moeite hebben met het ontwikkelen van een eigen identiteit (o.a. de Graaff et al., 2023). Er is echter nog weinig onderzoek gedaan naar welke (componenten van) interventies het beste in te zetten zijn om verschillende onderdelen van de identiteitsontwikkeling te ondersteunen. Uit onderzoek blijkt dat de thema’s zelfkennis, zelfacceptatie, zelfregulatie en zelfrealisatie vier belangrijke thema’s zijn in de identiteitsontwikkeling bij ASS (NVA, 2023). De onderzoeksvraag van deze scriptie is daarom: welke (componenten van) interventies zijn in te zetten (wanneer/bij wie/welke levensfase/welke problemen) om mensen met ASS te ondersteunen in hun identiteitsontwikkeling, aansluitend bij elk van de vier hoofdthema’s? Dit is onderzocht door dertien thematische analyses van aangedragen interventies te integreren. Ook zijn zeventien thema’s van behoeften van mensen met ASS middels een Delphi-ronde gecomprimeerd tot de vier hoofdthema’s. Daarnaast is door een literatuurstudie aanvullende informatie over de interventies opgezocht. Uit de resultaten blijkt dat de vier hoofdthema’s in bijna alle interventies worden gecoverd. Daarnaast hebben de meeste interventies (69%) op cognitief niveau aangrijpingspunten en zijn er weinig ervaringsgerichte therapieën (8%) geanalyseerd. De ontstane matrix geeft schematisch weer hoe het mogelijke behandel- en ondersteuningsaanbod aansluit bij de thema’s van behoeften. De interventies dekken samen een breed scala aan intelligentieniveaus en leeftijden, waardoor de uiteindelijke matrix waar deze scriptie op voorsorteert, bij een brede, diverse populatie toegepast kan worden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Greaves-Lord, K.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Psychology (CP) [Master Psychology]
Date Deposited: 24 Aug 2023 08:44
Last Modified: 24 Aug 2023 13:29
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2786

Actions (login required)

View Item View Item