Javascript must be enabled for the correct page display

Het Gebruik van een Arabische Hulpknop in Nederlandstalige Digitale Prentenboeken

Baan, Merith (2022) Het Gebruik van een Arabische Hulpknop in Nederlandstalige Digitale Prentenboeken. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese_MBaan_s4016505.pdf

Download (601kB) | Preview

Abstract

Het is van belang dat jonge vluchtelingenkinderen hun moedertaal onderhouden wanneer zij de schooltaal in het nieuwe land leren. Onderzoek heeft aangetoond dat het onderhouden van de moedertaal gepaard gaat met positieve consequenties voor de algemene taalontwikkeling en de psychologische ontwikkeling van kinderen. Een effectieve manier om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren is het bekijken van multimedia digitale prentenboeken die de interactie met een volwassene tijdens het voorlezen nabootsen. Om de moedertaal van vluchtelingenkinderen in prentenboeken te implementeren, is er in het huidige onderzoek gebruik gemaakt van een Arabische hulpknop die de kinderen zelf kunnen aanklikken om delen van het verhaal opnieuw te beluisteren in het Arabisch. In het onderzoek wordt onderzocht hoe vaak deze hulpknop wordt gebruikt en hoe de vluchtelingenkinderen reageren op het Arabisch en Nederlands tijdens de digitale prentenboeken. Er is een interventiestudie uitgevoerd (N = 31) waarin participanten digitale prentenboeken met de Arabische hulpknop te zien kregen, waarbij video’s van de gezichten zijn gemaakt die zijn gecodeerd en geanalyseerd (n = 7). Resultaten van het onderzoek tonen aan dat de Arabische hulpknop door ruim een kwart van de participanten is gebruikt. Er is daarnaast geen significant verschil aangetroffen in taakgericht kijkgedrag tussen de Nederlandstalige en Arabischtalige delen van het verhaal, maar er zijn wel meer positieve en minder negatieve betrokkenheidsgedragingen geuit tijdens de Arabische delen. Hieruit volgt dat er positieve vooruitzichten zijn voor de implementatie van hulpknoppen in moedertalen in digitale prentenboeken. Praktische implicaties worden besproken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Leeuwestein, H.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Developmental Psychology (DP) [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 07 Mar 2022 07:43
Last Modified: 07 Mar 2022 07:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/279

Actions (login required)

View Item View Item