Javascript must be enabled for the correct page display

Kinderrechteneducatie in het primair basisonderwijs: economische uitbuiting. Hoe verschillende kenmerken van leerkrachten verschillen in bestede aandacht economische rechten.

Gout, Ilse (2023) Kinderrechteneducatie in het primair basisonderwijs: economische uitbuiting. Hoe verschillende kenmerken van leerkrachten verschillen in bestede aandacht economische rechten. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie_IlseGout_S4267923.pdf

Download (390kB) | Preview

Abstract

Het doel van dit onderzoek was om inzicht te krijgen in de mate waarin basisscholen in Noord-Nederland onderwijs aanbieden gericht op economische uitbuiting. Economische uitbuiting maakt deel uit van de kinderrechteneducatie, die sinds 2006 verplicht is in het Nederlandse basisonderwijs. Terwijl het erop lijkt dat kinderen zich niet bewust zijn van hun rechten. In dit proefschrift werd geprobeerd de relatie te onderzoeken tussen lerarenkenmerken zoals geslacht, leeftijd en werkervaring en het aanbod van onderwijs bij economische uitbuiting. De gemakssteekproef bestond uit 61 leraren, waarbij de verschillende kenmerken werden gemeten. De deelnemers vulden een online enquête in en reageerden op items met behulp van een 5-punts Likert-schaal. Een hogere score duidde op een grotere mate van onderwijs gericht op economische uitbuiting. De Mann-Whitney U-test onthulde geen significant verschil op basis van geslacht (p=.09). Spearmans Rho-correlatie liet een niet-significante relatie met leeftijd zien (p=.58). De correlatie van Pearson liet geen significant verschil zien met werkervaring (p=.26). Uit alle resultaten bleek dat er geen statistische significantie bestond tussen de kenmerken van leraren en het aanbod van onderwijs gericht op economische uitbuiting. Bovendien geven de bevindingen aan dat er behoefte is aan meer onderzoek om te begrijpen hoe verschillende kenmerken van leraren het aanbod van onderwijs gericht op economische uitbuiting kunnen beïnvloeden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Westerbeek, S. and Timmermans, A.C.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Aug 2023 10:52
Last Modified: 25 Aug 2023 10:52
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2798

Actions (login required)

View Item View Item