Javascript must be enabled for the correct page display

De Relatie Tussen Agressiviteit bij Ouders en Negatieve Emoties bij hun Kinderen van 2.5 Jaar oud.

Bootsveld, Megan (2023) De Relatie Tussen Agressiviteit bij Ouders en Negatieve Emoties bij hun Kinderen van 2.5 Jaar oud. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Bachelorsciptie S4335910.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (416kB)

Abstract

In deze bachelor scriptie is onderzocht in welke mate er een relatie is tussen de agressiviteit bij ouders en negatieve emoties bij hun kinderen in de interactie van ouders en hun kinderen van 2.5 jaar oud. Bij meer agressiviteit van de ouders werden er meer negatieve emoties bij de kinderen verwacht. De secundaire data uit het langlopende multidisciplinaire onderzoek The TRacking Adolescents' Individual Lives Survey The Next Generation (TRAILS Next) is gebruikt. Er zijn twee verschillende variabelen gebruikt voor agressiviteit van ouders. Ten eerste vijandig ouderschap en ten tweede agressief gedrag, beide zijn gemeten aan de hand van zelfrapportage. Vijandig ouderschap werd gemeten met de Preschool Parenting Measure (PPM) en agressief gedrag werd gemeten met de Adult SelfReport (ASR). De mate van negatieve emoties van de kinderen werd gemeten met 62 video’s waarop de ouder en het kind samen een blokkentoren bouwen en opruimen. Vervolgens zijn de emoties van de kinderen gecodeerd en zijn er twee lineaire regressieanalyses uitgevoerd waarbij geen associaties zijn gevonden, één voor vijandig ouderschap (B = .090; p = .188; N = 32) en één voor agressief gedrag (B = .055; p = .336; N = 40). In beide analyses werd er gecontroleerd voor geslacht van de ouder en van het kind. Het vinden van geen associatie kan komen doordat het bouwen van blokken niet erg representatief is voor alledaagse interacties omdat het minder stressvol is. Daarnaast konden er met de huidige steekproef geen kleine effecten worden gevonden door een lage power. In vervolgonderzoek zou er gebruik gemaakt kunnen worden van een grotere steekproef en een interactie die meer op het dagelijks leven lijkt.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Vrijen, C.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 29 Aug 2023 11:41
Last Modified: 29 Aug 2023 11:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2807

Actions (login required)

View Item View Item