Javascript must be enabled for the correct page display

Leerkrachten aan het woord: biedt morfologie een verbetering voor het spellingonderwijs?

Haverkort, N. (2022) Leerkrachten aan het woord: biedt morfologie een verbetering voor het spellingonderwijs? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Leerkrachten aan het woord (RUG).pdf

Download (466kB) | Preview

Abstract

De spellingprestaties van leerlingen in het primair onderwijs blijven achter bij de gestelde doelen. Morfologisch bewustzijn biedt mogelijk een verrijking in het spellingonderwijs. Het doel van huidig onderzoek was om het kennisniveau, de mening en het gevoel van eigenaarschap over morfologie van leerkrachten in kaart te brengen. Uit een vragenlijst met kennisvragen en stellingen onder 33 leerkrachten bleek dat leerkrachten kennis lijken te hebben van morfologie, maar deze kennis bij de leerlingen onvoldoende en voor verbetering vatbaar achten. De lesmethode wordt als leidend in het spellingonderwijs gezien, maar voor morfologische kennis bij de leerling is de bewuste en expliciete inzet van de kennis van de leerkracht van belang. Er lijkt geen draagvlak om met morfologische spelling het onderwijs aan te passen. Er lijkt een vicieuze cirkel te bestaan van inspanningen bij de leerkracht om het spellingonderwijs goed aan te bieden. De meerwaarde van morfologie expliciet inzetten wordt echter niet gezien, terwijl morfologische instructie een verbeterslag in het spellingonderwijs kan bieden. Het lijkt erop dat leerkrachten zich niet bewust zijn van de leidende en expliciete rol die ze zelf dienen te vervullen. Om deze vicieuze cirkel succesvol te doorbreken zijn verschillende opties zoals voorlichting en kenniscursussen morfologie voor de leerkracht en het herschrijven van de handreiking bij de lesmethoden over spelling. Tevens zou in de opleiding tot leerkracht aandacht moeten zijn voor het trainen van het morfologisch bewustzijn. Zo zou het spellingonderwijs voor leerlingen in het primair onderwijs verbeterd kunnen worden. Sleutelwoorden: morfologie, spellingvaardigheden, primair onderwijs, morfologisch bewustzijn leerkracht, eigenaarschap leerkracht.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Mulder, E.M.B.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 07 Mar 2022 07:44
Last Modified: 07 Mar 2022 07:44
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/281

Actions (login required)

View Item View Item