Javascript must be enabled for the correct page display

Kenmerken en onderwijsbehoeften van hyperhoogbegaafde kinderen in vergelijking met hoogbegaafde kinderen

Leffers, Corianne (2023) Kenmerken en onderwijsbehoeften van hyperhoogbegaafde kinderen in vergelijking met hoogbegaafde kinderen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis_C.Leffers_S5426952.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Uit onderzoek en praktijk blijkt dat het hoogbegaafden (HB) onderwijs vaak onvoldoende aansluit op behoeften van hyperhoogbegaafde (HHB) kinderen, wat zich kan uiten in angst, frustratie en onderpresteren. Hiernaast wordt moeite ervaren bij het herkennen van HHB-kinderen. In dit onderzoek is gekeken of de in de literatuur gevonden kenmerken en onderwijsbehoeften aansluiten op praktijkervaringen en is getracht de onderscheidende HHB-kenmerken en onderwijsbehoeften in kaart te brengen om de signalering en het onderwijsaanbod te kunnen versterken. Dit is gedaan middels kwalitatief, vergelijkend, onderzoek waarbij semi-gestandaardiseerde interviews zijn afgenomen bij zeventien leerlingen en acht leerkrachten van het HB-onderwijs. De uitgevraagde HHB-kenmerken betreffen: het eenvoudige is complex/het complexe is eenvoudig, behoefte aan precisie, vermogen op jonge leeftijd abstract te redeneren, vroeg begrip van het essentiële element van een probleem, hoge capaciteit voor empathie, uitzonderlijk geheugen en neiging naar onderdompeling. De HHB-onderwijsbehoeften zijn uitgevraagd binnen de thema’s: instructie, opdrachten/materialen, leeractiviteiten, feedback, groepsgenoten en leraar. Overlap wordt gevonden tussen HHB-kenmerken en onderwijsbehoeften vanuit de literatuur en praktijk. De leerkrachten, niet alle leerlingen, herkennen de HHB-kenmerken en onderwijsbehoeften bij HB- en HHB-kinderen, maar meer bij HHB-kinderen. Vanuit dit onderzoek worden de grootste verschillen gevonden in dat HHB-leerlingen complexere vraagstukken makkelijker vinden, makkelijkere taken juist complexer, zij vroeger begrip hebben van het essentiële element van een probleem, perfectionistisch zijn, meer behoefte hebben aan precisie, autonome leeractiviteiten, psycho-educatie en het stellen van vragen. Deze kennis kan gebruikt worden bij het signaleren, herkennen en verbeteren van het onderwijsaanbod van HHB-kinderen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Post, W.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 29 Aug 2023 11:45
Last Modified: 29 Aug 2023 11:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2815

Actions (login required)

View Item View Item