Zwolle, M.M. van (2023) ADHD in TikTok-video's: Overeenkomsten en verschillen tussen zelfgerapporteerde symptomen van jongeren en de DSM-5-criteria. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
07072023_Thesis (2) (1).pdf Download (207kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek richt zich op de informatie die wordt gedeeld over ADHD op het sociale media platform TikTok. Het doel is om inzicht te krijgen in de mate van overeenkomst tussen de TikTok-inhoud en de ADHD-criteria zoals beschreven in de DSM-5, en om misinformatie over ADHD-symptomen te identificeren. Het onderzoek bestaat uit een vergelijking tussen de symptomen genoemd in 75 TikTok-video's, gemaakt door adolescenten en jongvolwassenen, en de DSM-criteria voor ADHD. De resultaten tonen aan dat het merendeel van de symptomen (66,4%) die worden genoemd in TikTok-video's over ADHD niet overeenkomen met de DSM-5- criteria. Dit fenomeen wordt concept creep genoemd, waarbij de definitie van ADHD in de samenleving wordt opgerekt. De gevolgen hiervan kunnen schadelijk zijn voor jongeren, waaronder foutieve zelfdiagnoses, gevoelens van machteloosheid en een laag zelfbeeld. Bovendien legt dit extra druk op de zorgsector, aangezien er een toename is in de vraag naar diagnoses. Een aanbeveling voor vervolgonderzoek is om de impact van deze misinformatie op gebruikers van TikTok te onderzoeken, evenals de informatie die professionals delen op TikTok. Praktische aanbevelingen omvatten het verstrekken van meer voorlichting aan jongeren over ADHD en het plaatsen van waarschuwingen op TikTok bij content over ADHD die misinformatie bevat.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Vries, W. de |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 29 Aug 2023 14:00 |
Last Modified: | 29 Aug 2023 14:00 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2823 |
Actions (login required)
View Item |